آرشیو دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵، شماره ۳۸۸۷
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

نوبل اقتصاد 2016

امیر شاملویی

روز د وشنبه جایزه نوبل اقتصاد 2016 به طور مشترک به اولیور هارت و بینت هولمستروم اعطا شد. این جایزه معتبر علمی به د لیل تحقیقات آنان د ر زمینه «نظریه قرارد اد ها» به این د و اقتصاد د ان تعلق گرفت.

پیش تر د ر گمانه زنی هایی که از سوی بسیاری از سایت ها و منابع خبری انجام شد ه بود، بخت نخست به اولیویه بلانچارد نسبت د اد ه می شد و اد وارد لازار و مارک ملیتز نیز د ر رد ه های بعد ی کسب جایزه نوبل از سوی این منابع قرار گرفته بود ند؛ اما مانند بسیاری از سال ها، بار د یگر جایزه نوبل به افراد ی اعطا شد که رسانه ها چند ان توجهی به آنها نکرد ه و از نظرسنجی ها د ور ماند ه بود ند. واقعیت این است که هیات د اوران جایزه نوبل نامزد های د ریافت جایزه را معرفی نمی کنند و برای شناخت نامزد ها باید انتظار کشید! با این حال آنچه مشخص است امسال برند ه نوبل به د لیل کار د ر بخش اقتصاد خرد انتخاب شد ه و به هولمستروم فنلاند ی و هارت بریتانیایی الاصل رسید ه است که نفر اول استاد د انشگاه ام آی تی و نفر د وم استاد د انشگاه هاروارد است.

هارت متخصص نظریه قرارد اد، نظریه بنگاه، فاینانس شرکتی و حقوق و اقتصاد است. کانون تحقیقات وی بر نقشی است که ساختار مالکیت و ترتیبات قرارد اد ی د ر حاکمیت و محد ود ه شرکت ها ایفا می کند. وی از چارچوب نظری خود د ر بنگاه ها، د ر د و مورد قضایی به عنوان یک متخصص د ولتی استفاد ه کرد ه است. هولمستروم به د لیل کار روی نظریه مد یر-کارگزار شناخته شد ه است. به طور کلی، وی بر نظریه قرارد اد و مشوق هایی که د ر نظریه بنگاه ها، د ر شرایط حاکمیت شرکتی و مسائل نقد ینگی د ر بحران های مالی به کار می رود، تمرکز کرد ه است. این استاد د انشگاه 67 ساله که عضو جامعه اقتصاد سنجی انجمن فاینانس آمریکا، عضو آکاد می سلطنتی سوئد و آکاد می علوم فنلاند است، پیش از این د ر سمت هایی نظیر هیات مد یره شرکت نوکیا د ر سال های 1999 تا 2012 نیز فعالیت می کرد ه است