آرشیو پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۵۰
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

به مناسبت سیزدهم آبان روز دانش آموز

یک روز، یک نماد

اسماعیل علوی

راهبردهای ابتکاری امام خمینی(ره) در طول رهبری نهضت اسلامی، ظرفیت های بسیاری را تبدیل به سرمایه اجتماعی کرد و با پشتوانه همدلی ملی، مشارکت همه اقشار را در تغییر نظام سیاسی وتاسیس شالوده ای برخاسته از اراده اکثریت دامن زد. شکل گیری هنجارهای انقلابی دریک تعامل فراگیرموجب پیدایش نهادهایی شد که نماد مشارکت همه اقشار درعرصه های انقلابی بود وعزم ملی را درتحولات انقلابی با حضور همه ارکان جامعه بازتاب می دهد.

روز دانش آموز، از جمله نمادهایی است که مصداق پشتیبانی قشر دانش آموز از آرمان های انقلابی را عینیت می بخشد. در چنین روزی در سیزدهم آبان 1357 دانش آموزان تهرانی با تعطیلی مدارس، گروه گروه به سمت دانشگاه تهران به راه افتادند تا ضمن اعلام همدلی با دانشجویان، به صف انقلابیون بپیوندند.عناصر بداندیش رژیم شاه که تحمل چنین تحولی را نداشتند و پیوستن جمعیت پرتعداد دانش آموزان به نهضت امام خمینی(ره) را بدرستی نقطه عطفی در روند نهضت اسلامی مردم ایران می دانستند با از دست دادن خویشتنداری صحنه های خونینی را رقم زدند وبرگ دیگری بر جنایت های خود افزودند. در این حادثه 56 نفر که اکثر آنان دانش آموز بودند در خون خود غلتیدند و به شهادت رسیدند.

خون شهیدان دانش آموزشتاب فزاینده ای به روند انقلاب بخشید ونقش دانش آموزان را در تحولات انقلابی بیش از پیش نمایاند. در نتیجه این واقعه خونین قشر دانش آموز به بلوغ لازم دست یافت و با عزمی راسخ آرمانهای انقلاب را مورد حمایت و همراهی قرار داد به گونه ای که جمعیت دانش آموزان کشور یکی از شاخص های تعیین کننده در تحولات پس از انقلاب محسوب شده ومی شوند.

دانش آموزان درعرصه های مختلف اجتماعی با حضوری موثر راه شهدای سیزدهم آبان را ادامه داده و با تقدیم 48 هزار شهید در دوران دفاع مقدس بیشترین سهم را در دفاع از آرمان های ملی و معنوی برعهده گرفتند. همچنین با تلاش مجدانه در عرصه های علمی و توسعه ملی درصددند تا آینده روشنی را پیش روی نظام متکی بر خون شهدا رقم بزنند.