آرشیو یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۵۲
جهان
۲۰

<پ.ک.ک> دولت ترکیه را تهدید کرد

با گسترش اعتراض ها به بازداشت گروهی رهبران حزب دموکراتیک خلق ها، حزب کردهای ترکیه، مراد کارایلان، از رهبران پ.ک.ک آنکارا را تهدید کرد که درگیری با نیروهای ترکیه را افزایش خواهد داد.

این مقام ارشد حزب کارگران کردستان ترکیه در واکنش به بازداشت فیگن یوکسکداغ و صلاح الدین دمیرتاش دو رهبر حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ) حزب عدالت و توسعه را متهم کرد که اقدامات خصمانه ای علیه کردها آغاز کرده است. این سخنان در حالی بیان می شود که از 48 ساعت اخیر اعترض ها به بازداشت رهبران ه.د.پ با واکنش کردهای ترکیه مواجه شده و هواداران این حزب با پلیس ضدشورش ترکیه درگیر شده اند؛ همزمان بسیاری از شهرهای اروپا نیز به صحنه اعتراض کردهای مقیم اروپا به این بازداشت ها تبدیل شد. این در حالی است که بازداشت دمیرتاش و یوکسکداغ با انتقاد مقام های اتحادیه اروپا نیز مواجه شده و چند کشور سفرای ترکیه را برای توضیح درباره انگیزه این بازداشت ها احضار کرده اند.در واکنش به این اعتراضات، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با لحنی عصبانی گفت: بسیاری از کشوهای اروپایی حامی پ.ک.ک هستند و به ترکیه انتقاد می کنند اما از این گروه نمی خواهند سلاح خود را بر زمین بگذارد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، او افزود: ما نمی پذیریم که اروپایی ها به ما درس دموکراسی و قانونمداری بدهند.

در همین حال رسانه های ترکیه خبر داده اند که دادگاهی در ترکیه حکم بازداشت 9 نفر از دبیران و نویسندگان روزنامه جمهوریت را صادر کرده است. هفته گذشته نیز سردبیر و 12 نویسنده دیگر این روزنامه بازداشت شده بودند. دولت ترکیه این روزنامه نگاران را متهم کرده است که با فتح الله گولن، روحانی ناراضی ترک که در آمریکا سکونت دارد ارتباط دارند. آنکارا می گوید گولن پشت پرده کودتای ناکام بخشی از ارتش این کشور علیه دولت بوده است. در خبری دیگر گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار روز جمعه در دیاربکر را پذیرفت؛پیش تر پ.ک.ک مسئولیت این انفجاررا در نزدیکی یک مقر پلیس پذیرفته بود. این انفجار موجب کشته شدن 8نفر و زخمی شدن 100 نفر دیگر شده بود.