آرشیو یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۵۲
جهان
۲۰

فرار <داعش> از آخرین سنگر در جنوب <موصل>

گروه جهان/ با فرار تروریست ها از آخرین سنگرشان در جنوب موصل، حلقه محاصره مرکز خلافت خودخوانده داعش در عراق تنگ تر شد. در همین حال از موصل خبر می رسد که نیروهای عراقی تاکنون توانسته اند یک کیلومتر و نیم در داخل این شهر پیشروی کنند.

شهر «حمام العلیل» در 20 کیلومتری جنوب موصل روز گذشته از سه جهت مورد هجوم نیروهای ویژه، پلیس فدرال و ارتش عراق قرار گرفت. این شهر آخرین شهر در جنوب موصل است که در کنترل نیروهای داعشی بود. به گزارش ایسنا، این نیروها روستاهای الصلاحیه، جهینه، جهونی و منطقه التلال در جنوب حمام العلیل را در دست گرفتند. همزمان اعلام شده داعشی ها ضمن فرار از این شهر هزاران نفر از غیرنظامیان را به عنوان سپرانسانی با خود بردند. سازمان ملل تعداد این غیرنظامیان را 1600نفر اعلام کرده است. از سوی دیگر، یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد که جنگنده های ائتلاف ضد داعش خودرویی را مورد هدف قرار دادند که در حال انتقال سعد الراشدی، یکی از سرکرده های داعش در ساحل چپ موصل بود. به گفته منابع، این حمله به کشته شدن این سرکرده منجر شد. همچنین ارتش عراق در بیانیه ای گزارش داد، نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم توانستند محله های الملایین، السماح، الخضراء، گوگجلی، القدس و الکرامه را در ساحل چپ رود دجله در شرق موصل آزاد کرده و پرچم عراق را در آنجا به اهتزاز درآورند.

یک فرمانده گروه الحشد الشعبی نیز گزارش داد که این نیروها بیش از 56 روستا را در غرب موصل آزاد و مقر گردان زرهی موسوم به «البغدادی» گروه تروریستی داعش را منهدم کرده اند. در خبری دیگر ارتش امریکا اعلام کرد 1700 چترباز را برای کمک به نیروهای عراقی در عملیات موصل در این کشور مستقر کرده است. شبکه خبری «السومریه نیوز» نیز به نقل از یک منبع امنیتی در استان نینوای عراق اعلام کرد که ساکنان محلی روز جمعه زندان اصلی گروه تروریستی داعش در بخش غربی موصل را به تصرف خود درآوردند و تمامی زندانبانان آن را کشتند و 45 زندانی را که به اتهام های مختلفی محکوم بودند آزاد کردند.