آرشیو دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۸۳
اخبار کشور
۱۰

جهانگیری در دیدار وزیر اقتصاد ترکیه: آنکارا از مواضع منطقه ای عربستان دوری کند

معاون اول رئیس جمهور در دیدار وزیر اقتصاد ترکیه گفت: ریاض از تروریست ها و داعش حمایت می کند و ایران علاقه ندارد ترکیه نسبت به بغداد، شیعیان و ایران در همان مواضعی باشد که ریاض در آن مواضع است.

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دیدار «نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد جمهوری ترکیه با بیان اینکه همواره روابط دوستانه و برادرانه ای میان مردم دو کشور برقرار بوده است، اظهار داشت: اگر ایران و ترکیه از تهدیداتی که قدرت ها در منطقه ما به وجود آورده اند، به درک مشترکی برسند، می توانند بازی آنها را به هم بزنند.

وی با اشاره به برخی مواضع و اقدامات اخیر ترکیه، گفت: ایران علاقه ندارد ترکیه نسبت به بغداد، شیعیان و ایران در همان مواضعی باشد که ریاض در آن مواضع است. ریاض از تروریست ها و داعش حمایت می کند و ما تاکنون بین مواضع آنکارا و ریاض تفاوت قائل بوده ایم.

جهانگیری با تاکید براینکه بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه که در آن از جزایر سه گانه ایرانی به عنوان محل مناقشه یاد شده آشکارا پیامی ضد ایرانی دارد، تصریح کرد: ما از هیچ کس نمی پذیریم که راجع به تمامیت ارضی ایران مطالب نادرستی عنوان کند.

معاون اول رئیس جمهور ضرورت رفع موانع همکاری های بانکی میان دو کشور را برای توسعه مناسبات تجاری پراهمیت دانست و گفت: هم اکنون مدت زیادی از لغو تحریم های ایران سپری شده اما همچنان مناسبات بانکی میان دو کشور مطابق انتظارات پیش نرفته است و تحقق هدف گذاری مناسبات تجاری و اقتصادی و رسیدن آن به میزان 30 میلیارد دلار با محدودیت های بانکی امکانپذیر نیست.

جهانگیری با یادآوری اینکه پس از لغو تحریم ها شرکت های خارجی زیادی برای مذاکره و همکاری به ایران سفر می کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از حضور شرکت های کشور دوست، برادر و همسایه ترکیه استقبال می کند و انتظار داریم حضور این شرکت ها در اقتصاد ایران جدی تر شود.