آرشیو دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۸۳
حوادث - اخبار کشور
۱۱

کشف 81 قلم شیء تاریخی 3 هزار ساله در کردستان

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی از کشف و ضبط 81 قلم اشیاء تاریخی و نفیس با قدمت سه هزار ساله، مربوط به دوران مادها و مانایی و دستگیری باند قاچاق اموال تاریخی، فرهنگی در استان کردستان خبر داد.

به گزارش فارس، سردار رحمت الهی درباره جزئیات این کشف گفت: در پی کسب اخبار و گزارش های واصله از دوستداران میراث فرهنگی استان کردستان، مبنی بر نگهداری و فراهم نمودن مقدمات فروش مقادیری اشیاء تاریخی ارزشمند توسط فردی بومی به قاچاقچیان عتیقه، پس از اقدامات و بررسی های اولیه و احراز صحت خبر، با هوشیاری نیروهای یگان حفاظت استان کردستان، بلافاصله موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان و اخذ مجوز های قضایی، تیمی زبده متشکل از ماموران یگان به سرپرستی فرمانده یگان حفاظت استان در معیت نیروی انتظامی به محل عزیمت کردند که در عملیاتی ویژه و در اقدامی ضربتی، ضمن دستگیری چهار نفر اعضاء باند قاچاق عتیقه، تعداد 81 قلم شیء تاریخی و نفیس کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور افزود: این اشیاء تاریخی شامل پابند، دستبند، جام مفرغی، پیشانی بد، خنجر، سرنیزه، لگام آهنی، آویز گردنبند، گوشواره، جام سفالی، دیزی مفرغی، کاسه مفرغی، کاسه تخت و... است که از متهمان کشف و ضبط شد.

رحمت الهی تصریح کرد: در پی کارشناسی های فنی انجام شده از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، اصالت کلیه اشیاء مکشوفه تایید و قدمت آنها سه هزار ساله و مربوط به دوران مادها و مانایی تخمین زده شد.