آرشیو چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵، شماره ۳۹۰۷
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

تولد توپولف

نام آندری توپولف با صنعت هواپیماسازی شوروی گره خورده است. این مهندس و مخترع بزرگ دهم نوامبر سال 1888 در روسیه به دنیا آمد. طراحی و ساخت بیش از یکصد نوع هواپیما به نام او ثبت شده که 78 مورد آن رکورد جهانی داشته است. به گفته مورخان بمب افکن «تی یو 2» از دلایل پیروزی ارتش شوروی در جنگ جهانی دوم علیه هیتلر بود. او همچنین طراح نوعی تفنگ بود به اسم AK-47 که تولید آن از سال 1949 آغاز شد. توپولف گفته است که اگر آلمان به کشورش حمله نمی کرد به جای سلاح، ماشین آلات کشاورزی طراحی می کرد و می ساخت.

اعدام نایب حسین کاشی و یارانش

منابع گوناگون اطلاعات ضد و نقیضی در رابطه با «نایب حسین کاشی» و قیام او به همراه یاران و فرزندانش می دهند. ملاعبدالرسول مدنی که از روحانیون روشنفکر در عصر مشروطه است علت قیام نایبیان را ضعف دولت مرکزی، طمع و رشوه گیری اولیای دولت، شرارت نفسانی بزرگان کاشان، جسارت عاملان شورش و بیکاری عمومی در میان مردم می داند. اغلب منابع، نایب حسین را که سردسته گروه نایبیان کاشان بود و اصالتا از ایل بیرانوند لرستان به کاشان آمده بود، از جمله اشرار و غارتگران می دانند که نظم و امنیت منطقه را به هم ریخته و موجبات دردسر مردم را پدید آورده بود. این گروه به باغ فین و تعدادی از ابنیه تاریخی نیز حمله می کردند و دست به سرقت مصالح و سایر اشیای قیمتی می زدند. از طرف دیگر در شماری از منابع متاخر به ویژگی های اخلاقی اعضای این گروه اشاره شده و آنان را در زمره عیاران و مجاهدین مشروطیت دانسته اند که این امر چندان به لحاظ منابع دست اول تاریخی قابل تایید نیست. سرانجام پس از کشمکش بسیار میرزا حسن خان وثوق الدوله با فریب و وعده ابتدا ماشاءالله خان پسر نایب حسین و سپس خود وی را به تهران کشاند و آنان را در 18 آبان 1298 ه. ش اعدام کرد.

انتشار ماهنامه «آتلانتیک»

ماهنامه ادبی و علمی «آتلانتیک» نهم نوامبر سال 1857 در بوستون آمریکا بنیان نهاده شد. فرانسیس آندروود، ناشر و موسس این نشریه در نظر داشت آن را به صدای فرهنگ و علم نوین تبدیل کند. این ماهنامه هنوز نیز منتشر می شود و با 440 هزار شمارگان و بیش از 400 هزار مشترک جزو نشریات پر مخاطب آمریکا محسوب می شود.