آرشیو چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵، شماره ۳۹۰۷
تاریخ و اقتصاد
۳۰
نظرگاه

کشاورزی و تجارت بازگشت به 400 سال پیش!

هرچند کشاورزی به عنوان یک بخش استراتژیک شرط لازم اقتدار و پویایی ما است و افزایش بهره وری آن بسیار ضروری و اولویت اول ماست، اما اگر بخواهیم کشاورزی مان را تبدیل کنیم به لکوموتیو رشد اقتصادی خودمان، درواقع کشورمان را برمی گردانیم به 600 سال پیش. همچنین اگر بخواهیم لکوموتیو رشد اقتصادی مان تجارت باشد، برمی گردیم به 400 سال پیش. اگر به صنعت هم به این منظور روی بیاوریم، -کما اینکه در سده گذشته روی آورده ایم و پیشرفته شدن کشور را مساوی صنعتی شدن آن پنداشته ایم!- باز همین طور؛ یعنی به چرخه پیشرفتی و رشد 200 سال پیش پیوسته ایم که دیگر مایه پیشرفت نیست. اما اگر وارد حوزه خدمات تجارت پذیر و ارزش آفرینی -مثل دانش و فناوری نرم- شویم، گویی سراغ آینده و شیو ه هایی از پیشرفت رفته ایم که امروزه مدنظر تمام کشور های پیشرفته بوده و لکوموتیو امروزی رشد است.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.