آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۵
فرهنگ و هنر
۱۶

حداد عادل: حفظ زبان های ملی سیاست نظام است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: سیاست نظام جمهوری اسلامی، حفظ زبان های محلی و قومی است، به طوری که صدا و سیما باید حداقل هشت ساعت به زبان محلی توجه داشته باشد.

به گزارش مهر، غلامعلی حداد عادل در همایش پیش دبستانی، زیربنای توسعه عدالت آموزشی پایدار که در دانشگاه الزهرا(س) در حال برگزاری است گفت: بهترین عدالت، عدالت آموزشی است، چراکه رفاه مستمر ایجاد می کند.

وی افزود: مساله دوزبانگی در کشور ما یک واقعیت است و باید آن را شناخت و عالمانه تدبیر کرد. به همین دلیل، باید از طریق دولت و مسئولان آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت، مورد توجه دشمنان و بدخواهان قرار می گیرد که سوءاستفاده خواهند کرد.

حداد عادل با بیان این که بهترین راه، توسعه و تقویت پیش دبستانی هاست، گفت: طبق قانون اساسی، خط و زبان رسمی کشور، فارسی است و آموزش زبان و ادبیات قومی و محلی در کنار این زبان بلامانع است. سیاست نظام جمهوری اسلامی، حفظ زبان های محلی و قومی است، به طوری که صدا و سیما باید حداقل هشت ساعت به زبان محلی توجه داشته باشد.

حداد عادل با انتقاد از راه اندازی پیش دبستانی غیردولتی در مناطق محروم گفت: این شیوه در مناطق محروم قابل اجرا نیست. کمیسیون آموزش و تحقیقات، 50 میلیارد تومان برای توسعه پیش دبستانی در مناطق محروم تخصیص داده که متاسفانه تنها 15 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی با بیان این که باید پیش دبستانی در روستاهای محروم رایگان باشد، تصریح کرد: در مناطق محروم، افراد به دلیل پرداخت هزینه، فرزندانشان را به پیش دبستانی نمی فرستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای درس زبان های محلی در دانشگاه ها را منوط به بررسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی کرده و ما آمادگی داریم که هر دانشگاهی تمایل به چنین واحد یا درسی دارد، همکاری لازم را داشته باشیم.