آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۵
سلامت
۱۳
امداد

خروسک گاهی نگران کننده است

فاخره بهبهانی ( مدرس امداد و کمک های اولیه)

گاهی بروز ناگهانی مشکلات تنفسی در کودکان خردسال، ناشی از خروسک است که علت آن تورم نای و حنجره در اثر التهاب است. در اغلب مواقع خروسک می تواند قابل تسکین باشد، اما اگر حملات تنگی نفس ناشی از خروسک مداوم و خیلی شدید و توام با تب باشد، احتمال دارد میزان التهاب به حدی برسد که مسیر هوایی به طور کامل مسدود شود و نیاز فوری به مراقبت های درمانی باشد.

معمولازمان تشدید علائم خروسک در طی شب بوده و می تواند چند مرتبه پشت سرهم و حتی قبل از تسکین اولین حمله تکرار شود. در این زمان تنفس کودک مشکل و با زحمت است و گاهی سرفه های کوتاه با صدایی شبیه پارس ایجاد می شود. هنگام دم صدای سوت زدن یا خرخر شنیده می شود. احتمال دارد پوست به رنگ آبی خاکستری در آید که به آن سیانوز گفته می شود. در موارد شدیدتر کودک حین تلاش برای تنفس از عضلات نواحی گردنی و اطراف بینی یا ناحیه فوقانی قفسه سینه استفاده می کند.

اقدامات اولیه درمانی

• کودک را در حالی که از ناحیه پشت حمایت می کنید بنشانید و به او آرامش خاطر دهید.

• هوای مرطوب برای تنفس کودک فراهم کنید. او را به حمام ببرید و شیر آب گرم یا دوش را باز کنید یا در آشپزخانه مقداری آب بجوشانید و سپس او را تشویق به تنفس هوای مرطوب کنید.

• در این هنگام آرامش خود را حفظ کنید تا کودک دچار هراس نشود. اضطراب در این شرایط موجب بدتر شدن بیماری کودک می شود.

• اگر تنفس کودک بهبود پیدا نکرد او را از محیط مرطوب خارج کنید تا هوای خنک استنشاق کند. تناوب این کار به تثبیت تنفس کودک کمک می کند. وقتی تنفس کودک بهبود یافت برای آن که دوباره دچار حملات تنفسی نشود هوای اتاق خواب او را مرطوب کنید.

• بهتر است هر چه سریع تر کودک را به پیش پزشک ببرید و او را در جریان شدت و مدت دوره حملات بیماری اش قرار دهید.