آرشیو چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۶
سینما
۱۶

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل:ایرانیان پرچمدار بازسازی تمدن اسلامی

مجموعه ای از جدیدترین کتاب ها و تازه های پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح دیروز با حضور علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل رونمایی شد.

به گزارش جام جم، علی اکبر ولایتی در این مراسم با تجلیل از این اقدام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه روابط فرهنگی و بین المللی گفت: ترجمه و انتشار آثار پژوهشی در حوزه روابط فرهنگی و بین المللی به زبان های دیگر، ابتکاری است در راستای انتقال فرهنگ اسلامی ایرانی که پس از انقلاب اسلامی ایران تحول یافته است و پیش از آن، انتقال مفاهیم ارزشی و فرهنگی به جوامع دیگر، در کشور ما صورت نمی گرفت.

وی با بیان این که موضوع فرهنگ ایرانی به قدمت تاریخ بشر و فرهنگ اسلامی به قدمت تاریخ دین مبین اسلام است، افزود: ایرانی ها همیشه مردمی فرهنگی بودند و خواهند بود و بیشترین نقش را در تمدن اسلامی ایفا کرده اند و همچنان پرچمدار بازسازی و بازنگری تمدن اسلامی، ایرانیان هستند.

ولایتی سپس با بیان این که انتقال علما، کتاب و ترجمه، سه عامل مهم انتقال علم، فرهنگ و تمدن است، ادامه داد: اسلام جمع کننده همه تمدن هاست و اروپا، علم خود را با استفاده از تلاش های علمی مسلمانان آموختند و بارور کردند. این تاثیر به اندازه ای است که کاغذ و باروت اختراع چینی هاست، اما اروپایی ها آن را به نام مسلمانان می شناسند. اعداد صفر تا 9 اختراع هندی هاست، اما در کشورهای اروپایی به آن اعداد عربی می گویند. بر این اساس تاکید می شود که مسلمانان در شکل دهی تمدن بشری، نقش اساسی داشته اند.