آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۳۷۰۱
اقتصاد
۴

رشد اقتصاد، موانع را کم می کند

دکتر هادی حق شناس (کارشناس اقتصادی)

شتاب رشد نقدینگی در سال های گذشته این عدد را به بالای 3/1 میلیون میلیارد تومان رسانده است. عمده نقدینگی از یک سمت متشکل از شبه پول و سپرده های غیرجاری است و از طرف دیگر بدهی دولت و موسسات دولتی به بانک ها و بانک مرکزی. به این دلیل می بینیم با وجود رشد نقدینگی اما تاثیر آن در تورم مشهود نیست.

اگرچه ممکن است در ماه های آینده سررسید اوراق مشارکت و افزایش نرخ ارز بر اقتصاد تاثیر بگذارد اما در کنار این اتفاقات افزایش رشد اقتصادی می تواند اثر منفی عوامل هشداردهنده را کاهش دهد. همانطور که رشد نیم سال 95 به 4/7 درصد رسیده است احتمال تداوم این رشد تا پایان سال نیز وجود دارد.

افزایش رشد اقتصاد توان این را دارد که سایر شاخص ها را نیز اصلاح کند. از سوی دیگر انتظار داریم نقل و انتقال پول، کالاو صادرات نفتی و غیرنفتی نیز رشد کند. بنابراین بهبود شاخص ها قابل توجه خواهد بود و بهبود این شاخص ها امیدهای زیادی را ایجاد خواهد کرد.

همچنان ما امیدواریم بخش ساختمان و سایر بخش های صنعتی در نیمه دوم سال وضعیت بهتری پیدا کنند. آنچه رشد اقتصادی در نیم سال نخست را شکل داده رشد بخش نفت و کشاورزی بوده اما برای نیم سال دوم انتظار بهبود سایر بخش ها نیز وجود دارد.