آرشیو دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۰
شهرستان ها
۷

رونمایی از فرش «سفید صلح» در بوکان

فرش «سفید صلح» جهت اهدا به سازمان ملل متحد با حضور حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه در شهرستان بوکان آذربایجان غربی رونمایی شد.

این فرش در 2 رنگ سفید و سبز زیتونی جهت نمایش دائمی در سازمان ملل متحد با نقش مزین به 196 کبوتر بافته شده است؛ کبوترهایی که حامل شاخه های زیتون و پیام آور صلح ایرانیان به شمار می روند.

فرش سفید صلح در 2 تخته جداگانه و به صورت مکمل هم دارای 12 و 16 مترمربع مساحت است و در بافت آنها از نخ و چله ابریشم با رج 70 استفاده شده است.

فرش 16 متری در ابعاد 2 در هشت متر با 16 میلیون گره، یک نوار حاشیه ای به صورت کبوترهای جفتی و کره زمین که در احاطه کهکشان راه شیری قرار دارد، بافته شده است.

قطعه دوم این فرش نیز در ابعاد سه در چهار متر با بیش از 12 میلیون گره به شکل کره زمین بافته شده است و یک کبوتر در حال پرواز که در منقارش شاخه زیتونی دارد به عنوان نماد صلح و دوستی در آن به چشم می خورد.

در تار و پود این فرش بی نظیر که 18 فرشباف ماهر بوکانی در بافت آن مشارکت کرده اند، کلمه صلح به 105 زبان دنیا نوشته شده است.

این فرش حامل پیام های «نه به جنگ و خونریزی»، «آری به صلح» و «سلام به مهر و محبت» است.

فرش «سفید صلح» که با دستان هنرمندان بوکانی بافته شده به عنوان دومین فرش ایرانی در نیویورک مقر سازمان ملل متحد نصب خواهد شد.

نخستین فرش ایرانی که در سازمان ملل نصب شده به شعر مشهور «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند»، سعدی شاعر پرآوازه ایرانی مزین شده است.