آرشیو دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵، شماره ۳۷۰۳
اقتصاد
۵
به روایت آمار

نرخ تورم آذرماه: 6/8 درصد

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذر ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به آذر ماه 1394 معادل 6/8درصد است. نرخ تورم نسبت به ماه قبل 4/1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/9 درصد افزایش یافته است. در شرایطی که نرخ تورم میانگین سالانه بسیار کند رو به کاهش می رود اما تورم نقطه به نقطه در حال افزایش است. رشد تورم نقطه به نقطه می تواند مسبب رشد تورم سالانه شود.

آن طور که روابط عمومی بانک مرکزی گزارش داده، خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1390 به شرح زیر است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آذر ماه 1395 به عدد 9/252رسید که نسبت به ماه قبل 4/1 درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در آذر ماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 2/9 درصد افزایش داشته است.

بررسی جزییات تورم نشان می دهد بالاترین تورم را گروه بهداشت و درمان با 1/17 درصد رشد به نام خود ثبت کرده است. طبق روال گذشته گروه تحصیل نیز با 1/11 درصد رشد مقام بعدی را داشته و دخانیات نیز با تورم 11 درصد در رتبه سوم جای گرفته است. مسکن نیز جزو بیشتر گران شده هاست و 3/9درصد تورم را از آن خود کرده است. در آذر ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل تورم ارتباطات از سایر گروه ها کمتر بوده است به طوری که تورم ثبت شده برای این گروه 4/0 درصد بوده است. تورم 9 درصدی خوراکی ها و آشامیدنی ها نیز نشان می دهد اگرچه نرخ تورم میانگین سالانه اعدادی کمتر را نشان می دهد اما همچنان خوراکی ها و آشامیدنی ها بیش از نرخ میانگین رشد داشته است. هتل و رستوران، تورمی 8/8 درصد در این ماه داشته و تفریح و امور فرهنگی با نرخ 5/8 درصد موجبات آن را فراهم کرده که همچنان تفریحات برای مردم گران تمام شود. حمل و نقل نیز با تورم 6/7 درصد، تورمی کمتر از نرخ میانگین داشته است.