آرشیو دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۰
اقتصادی
۴

عضو کمیسیون صنایع خبر داد: بازگشت شرکت کره ای بدسابقه به بازار خودرو ایران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بازگشت شرکت کره ای بدسابقه هیوندای به بازار خودرو ایران انتقاد کرد. محمد عزیزی در گفت وگو با فارس با تاکید بر اینکه وزارت صنعت باید در بازگشت شرکت های خارجی به بازار ایران دقت لازم را اعمال کند، اظهار داشت: باید درمورد بازگشت مجدد برخی شرکت ها که به بهانه تحریم، تعهداتشان را نسبت به طرف ایرانی انجام نداده اند، دقت و تجدیدنظر صورت گیرد.

وی افزود: نباید برای شرکت هایی که همسو با غربی ها و به بهانه تحریم باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان ایرانی شده اند، فرش قرمز پهن کرد.

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای بازگشت شرکت هیوندای کره به ایران، تصریح کرد: براساس قراردادی که شرکت هیوندای با خودروسازان ما داشته است، طرف ایرانی با صرف هزینه زیاد کارخانه ای در منطقه محروم تجهیز کرده بود تا محصول هیوندای را تولید کند اما طرف کره ای در میانه راه به بهانه تصویب تحریم ها علیه ایران، همکاری خود را قطع کرد درحالی که شرکت راین خودرو مجبور به ارائه خدمات پس از فروش بوده و همچنان بدون حضور و حمایت کره ای ها، این خدمات را ارائه می دهد.

عزیزی تاکید کرد: براساس این اقدام شرکت کره ای و قطع رابطه همکاری، ضرر و زیان زیادی متوجه طرف ایرانی شده است.

وی با انتقاد از شرایط سهل و آسان برای ورود دوباره اینگونه شرکت ها به بازار ایران، گفت: اقدامات گذشته این شرکت ها و شرایط و اولویت طرف ایرانی قرارداد نباید به راحتی از ذهن مسئولان وزارت صنعت و فضای کسب و کار ایران پاک شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: وزارت صنعت باید با دقت وضعیت تعهد شرکت هیوندای در قرارداد قبلی با طرف ایرانی را بررسی کند تا مشخص شود که اگر ضرر و زیانی ایجاد شده است، بر عهده کیست؟ وی تصریح کرد: در صورتی که وزارت صنعت نسبت به این موضوع بی توجهی کند، قطعا راه برای بدقولی و بدعهدی شرکت های خارجی باز می شود و در آینده باز هم شاهد این اتفاقات خواهیم بود.