آرشیو چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۲۲
ایران
۱۵

خطر فرسایش در کمین دروازه قرآن

شهروندان و گردشگران شیراز این روزها با نگاه های نگران از کنار دروازه قرآن به عنوان نماد ورودی شمالی این شهر عبور می کنند، دروازه ای که این روزها خسته از گذر زمان در انتظار دستی برای بازسازی است.

به گزارش ایرنا، شهر شیراز در گذشته شش دروازه ورودی داشته که از میان آنها، دروازه قرآن به یادگار مانده است، اما امروز ظاهر و سیمای این نماد ورودی شهر حکایت از حرکت پرشتاب در مسیر فرسایش دارد.

در بالای طاق بزرگ این دروازه اتاقی تعبیه شده که دو قرآن کتابت شده به دست سلطان ابراهیم، نوه شاهرخ تیموری در آن نگهداری می شده است.

مردم شیراز قدیم، اول هر ماه قمری با عبور از زیر قرآن که آن را به حضرت علی (ع) منتسب می دانستند، خود را در برابر خطرها و بلاها بیمه می کردند.اما این روزها گردشگران و شهروندان شیرازی که از کنار دروازه قرآن عبور می کنند با چشم نگران به ظاهر و سیمای خسته آن می نگرند. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در این باره گفت: با توجه به آسیب هایی که بر اثر گذر زمان، بارش ها، سرما و گرما به بنای تاریخی دروازه قرآن وارد شده، این بنا بهسازی کلی خواهد شد.

سعید معصومی افزود: البته در گذشته نیز تعمیراتی در این بنا انجام شده، اما بر اثر گذر زمان باز هم دچار آسیب شده است.

او اظهار کرد: می کوشیم تا عملیات بهسازی و مرمت پی بنا و بخصوص نمای بیرونی آن تا پایان سال و قبل از آغاز تعطیلات نوروزی به پایان برسد.