آرشیو چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۲۲
جامعه
۱۷
یادداشت

سلامت جامعه بازیچه نایلون های رنگارنگ

دکتر نیاز محمدزاده ( متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران)

این روزها با گسترش زندگی شهرنشینی، عادت استفاده از نایلون های پلاستیکی هم با سرعت بالایی در حال گسترش است. در حالی که استفاده از این نایلون ها برای خیلی ها به یک مساله معمولی تبدیل شده، اما واقعیت علمی این است که همین نایلون ها و استفاده افراطی از آنها می تواند سلامت جامعه را به شکل جدی تهدید کند.

در نظر داشته باشید که بیشتر نایلون های رنگی و مشکی از مواد خطرناک و بازیافتی تولید می شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که خیلی ها مواد غذایی مورد نیاز خود را در همین نایلون های خطرناک حمل می کنند و با این کار، سلامت خود و خانواده شان را به خطر می اندازند.

شواهد علمی هم نشان می دهد که بین استفاده افراطی از نایلون ها در زندگی شهرنشینی با افزایش بار بیماری های مزمن و غیرواگیر، رابطه مستقیم وجود دارد. شیوع انواع سرطان های بدخیم، جهش های ژنتیک، بروز ناهنجاری های دوران جنینی و نوزادی و مسومیت های حاد، فقط قسمتی از آسیب هایی است که نایلون ها می تواند به بار بیاورد.

این کیسه های پلاستیکی، بشدت در برابر تغییر دما حساس بوده و در صورت قرار گرفتن در محیط های خیلی گرم یا خیلی سرد، احتمال دارد مواد سمی را به مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم، منتقل کند.

به دلیل همه خطراتی که نایلون ها بر سر سلامت جامعه می آورد، بهترین راهکار این است که به طور کلی، تلاش کنیم قید استفاده از نایلون ها را بزنیم و از کیسه های غیرنایلونی استفاده کنیم. اما اگر در وضعیتی قرار داشتیم که مجبور به استفاده از این نایلون ها بودیم، نباید به هیچ وجه از نایلون های فله ای استفاده کنیم. در انتخاب این نایلون ها باید دقت داشته باشیم که حداقل نام و نشان شرکت تولیدکننده روی بسته های نایلون وجود داشته باشد و از خرید نایلون های بی نام و نشان، خودداری کنیم.

متولیان نظام سلامت هم باید با آموزش و فرهنگسازی گسترده، عادت استفاده نکردن از نایلون را در جامعه نهادینه کنند و همچنین با شرکت های متخلف که بدون مجوز به تولید نایلون های غیراستاندارد می پردازند، برخورد جدی و قانونی شود.

صاحب امتیاز: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
مدیر مسئول: مهدی گیوه کی
تلفن روزنامه: ۰۲۱-۲۳۰۰۴۰۰۰
روزنامه‌های عضو