آرشیو چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۲۲
جهان
۶

دوری آمریکا از باتلاق صهیونیسم در منطقه

حسین کنعانی مقدم ( کارشناس مسائل غرب آسیا)

موضوع طرح های سازشی که تاکنون از طرف آمریکایی ها برای ایجاد به اصطلاح صلح میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی مطرح شده، یک ویژگی مشترک داشته و آن تضییع حقوق فلسطینی ها بوده است.

بر همین اساس در هیچ یک از مذاکراتی که آمریکایی ها مسئولیت آن را داشتند، شاهد به دست آوردن حتی بخش کوچکی از حقوق ملت فلسطین نبودیم. طرح جدید آمریکا نیز با همین مختصات تعریف شده است، نتیجه این طرح های متعدد این بوده که صهیونیست ها به شهرک سازی های خود ادامه داده و هیچ توجهی به بیانیه های رسمی در این زمینه نکرده اند و در این میان موضوع یهودی سازی قدس و تبدیل بیت المقدس را به عنوان پایتخت خود پیش برده اند. در کنار این موارد، بحث تشکیل دولت فلسطینی را نیز در حالت کما قرار داده و مانع تحقق کوچک ترین پیشرفتی در این زمینه شده اند.

با این اوصاف به نظر می رسد صهیونیست ها هم اکنون به دنبال این هستند که از دولت اوباما پیش از ترک کاخ سفید، حداکثر امتیازاتی را بگیرند و ایجاد یک دیوار امنیتی برای رژیم صهیونیستی با خلع سلاح مقاومت، بخشی از این برنامه های موردنظر صهیونیست ها به حساب می آید.

مساله دیگر این است که گرچه ترامپ براساس شواهد نقش موثرتری در حفظ رژیم صهیونیستی خواهد داشت، اما به نظر می رسد آمریکایی ها به لحاظ تضادهای درونی شکل گرفته در خود به کمک های مالی و سیاسی از رژیم صهیونیستی بسنده کرده و کمتر خود را در باتلاق صهیونیست ها در خاورمیانه غرق کنند.