آرشیو یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۱
صفحه آخر
۱۲

نظامیان در ساحل عاج شورش کردند؛ کنترل 3 شهر از دست دولت خارج شد

شورش نظامیان در ساحل عاج در اعتراض به مخالفت دولت با افزایش حقوق، به اشغال سه شهر مهم این کشور انجامید.

نظامیان معترض که خواهان افزایش حقوق خود و به دست آوردن برخی امتیازات اقتصادی دیگر هستند، شهر «بواکی»، دومین شهر بزرگ ساحل عاج را به اشغال خود درآورده و توانستند مقر ارتش در این شهر را هم تسخیر کنند. با تسلط این شهر اکنون، تعداد شهر های تحت اشغال شورشی ها به سه شهر افزایش یافته است. طی روزهای گذشته نظامیان شورشی دو شهر «کورهوگو» و «دالوا» را هم به تصرف در آورده بودند. ساحل عاج از سال 2002 تا سال 2011 به خاطر مشکلات متعدد اقتصادی و اختلافات سیاسی شاهد جنگ داخلی بود و پس از توافق های صلح بسیاری از نظامیان شورشی به ارتش راه یافتند. اکنون پس از پنچ سال از این اتفاقات، گفته می شود شورش های اخیر توسط همین نظامیان راه یافته به ارتش انجام شده است.

در واکنش به این ناآرامی ها، فرمانده ارتش «ساحل عاج» در بیانیه ای که در تلویزیون رسمی این کشور آن را قرائت کرد، گفت: «فرماندهان نظامی و امنیتی نشستی را با رئیس جمهور برگزار کرده اند و همگی معتقدند که می توان به شکلی بهتر مسائل را حل و فصل کرد و به مطالبات نظامیان پاسخ گفت.»

«ساحل عاج»، در غرب آفریقا و همجوار با اقیانوس اطلس قرار دارد. با اینکه به نظر می رسید با به قدرت رسیدن الحسن واتارا به عنوان رئیس جمهور ساحل عاج مشکلات اقتصادی و درگیری های داخلی کم شده است اما شورش اخیر بخشی از بدنه ارتش، نشان داد که وی هنوز نتوانسته آرامش را در تمام کشور ایجاد کند.