آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۳
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

برای ایران، امیرکبیر بود

کمال خرازی (رئیس شورای راهبردی روابط خارجی)

نقش آقای هاشمی رفسنجانی در تحریک مردم، تبعیت از امام خمینی (ره) و اوج گرفتن انقلاب اسلامی ایران محرز است. ایشان یکی از چهره های برجسته در دوران قبل و بعد از انقلاب است و همواره یکی از یاران امام و مشاورین نزدیک و تاثیرگذار در تصمیمات امام خمینی بودند. در دوران جنگ تحمیلی جانشین فرمانده کل قوا بودند و نقشی بسیار موثر در پیروزی ها و هدایت جنگ داشتند. در دوران ریاست جمهوری و پس از جنگ، سردار سازندگی نام گرفتند و نقش موثری در بازسازی کشور و صنایع آن و همچنین توسعه اقتصادی داشتند؛ دوران ریاست جمهوری ایشان دوره ای برازنده برای کشور بود. پروژه هایی که آقای هاشمی از آن حمایت کردند مایه افتخار کشور است که از آن جمله می توان به پروژه مترو اشاره کرد. صنایعی که با حمایت ایشان رشد کرد، و بخش عمده ای از آنچه که امروز در این حوزه داریم، محصول تصمیمات ایشان در دوره ریاست جمهوری شان است. به عنوان مثال به یاد دارم که ایشان در حوزه صنایع پزشکی، پیش خریدی انجام دادند و تحولاتی آفریدند و بدین ترتیب کارخانجات صنایع پزشکی راه اندازی شدند. اگر امروز این تجهیزات را خودمان تولید می کنیم و از دستاوردهای این تلاش برخورداریم، به سبب جسارت، ریزبینی و آینده نگری ایشان است.

اکبر هاشمی رفسنجانی بعد از دوران ریاست جمهوری مسئولیت های مهمی مثل ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشتند که اختلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان با تدبیر این مجمع حل و فصل می شد.

رابطه آقای هاشمی با رهبر انقلاب هم طولانی و بسیار نزدیک بود. همین رابطه بود که ایشان را در تلاطم ها و فراز و نشیب ها حفظ کرد. در هر صورت نام ایشان قبل و بعد از انقلاب در تاریخ این کشور به عنوان یکی از بنیانگذاران انقلاب و چهره ای برجسته، خادم و تاثیرگذار ثبت شده است.

همچنان که آقای هاشمی نسبت به امیرکبیر ارادت نشان می دادند، در واقع خودشان هم برای کشور امیرکبیر بودند. امیدوارم خداوند او را رحمت کند و نام ایشان و نقششان در انقلاب و سازندگی کشور در خاطره مردم زنده بماند.