آرشیو دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۷
صفحه آخر
۱۲

چین با برکناری ژنرال های پیر ارتش خود را ترمیم می کند

دولت چین می گوید در راستای نوسازی ارتش، 50 ژنرال ارشد از جمله 18 ژنرال عالی رتبه ارتش را در سال جاری میلادی برکنار می کند.

تسنیم به نقل از روزنامه «سوث چاینا مورنینگ پست» نوشته حدود 50 ژنرال ارشد ارتش چین تا قبل از برگزاری نوزدهمین کنگره سراسری حزب کمونیست از سمت های خود برکنار می شوند. این نشست قرار است پاییز امسال برگزار شود.

ترمیم «مهم» و «بزرگ» ارتش چین شامل برکناری 18 ژنرال عالی رتبه خواهد بود. این اقدامات بخشی از طرح نوسازی و مدرنیزه کردن ارتش چین اعلام شده است. بنابر این گزارش، این تغییرات با هدف «ایجاد نسل جدیدی از افسران نظامی» صورت می گیرد و نظامیان باسابقه و کهنه کار باید مسیر لازم برای افسران جوان را فراهم کنند تا اداره ارتش را در اختیار بگیرند. بسیاری از ژنرال هایی که قرار است برکنار شوند، در آستانه سن بازنشستگی قرار دارند. «ژی جین پینگ» رئیس جمهور چین اعلام کرده «در سال 2017 میلادی بیش از 300هزار نفر از نیروهای نظامی این کشور کاهش خواهد یافت.» چین با داشتن 2 میلیون سرباز بزرگترین ارتش جهان را در اختیار دارد.

خبر دیگر اینکه، به دنبال اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره احتمال استفاده آمریکا از «تایوان» برای چانه زنی با چین، پکن دیروز اعلام کرد سیاست «چین واحد» غیرقابل مذاکره است. «لوکانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد که «دولت جمهوری خلق چین تنها دولت مشروع چین است.» وی در ادامه گفت: «این یک واقعیت است که مورد قبول جامعه بین الملل بوده و کسی قادر به تغییر آن نیست.» رئیس جمهور منتخب آمریکا 21 آذر 1395 در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت واشنگتن موظف نیست به اصل «چین واحد» که از سال 1979 بر روابط چین و آمریکا حاکم است، پایبند باشد.

آمریکا در سال 1979 میلادی، با اتخاذ این سیاست، روابط خود با تایوان را به موارد غیررسمی محدود کرد، اما به فروش سلاح به تایوان ادامه داد. پکن، تایوان را به عنوان یکی از استان های جدا شده از چین تلقی می کند و این مسئله را نیز «خط قرمز» خود می داند.