آرشیو یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۴۸
ایران
۱۵

صرفه جویی 40 درصدی آب در حاشیه دریاچه ارومیه

مدیر طرح حفاظت از تالاب ها درخصوص دریاچه ارومیه گفت: از سال 2014 پروژه مشترکی با ژاپن برای بهره وری آب در اطراف دریاچه ارومیه آغاز شده که بخش عمده فعالیت های آن مشارکت جامعه محلی است.

به گزارش مهر، ابوالفضل آبشت افزود: در این پروژه مشترک روی 90 روستا در حاشیه دریاچه ارومیه کار می کنیم که کار مشترکی بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست نیز هست که در سطوح بالابه شکل بین بخشی انجام می شود.

وی تصریح کرد: با ارائه یک سری تکنیک های ساده که فشار مالی برای کشاورز به دنبال ندارد، بهره وری آب را بالامی بریم که در پروژه انجام شده تا حدود 35 تا 40 درصد صرفه جویی در مصرف آب را به دنبال داشته است.

به گفته آبشت، در تمام حوزه های آبریز تالابی، حدود 90 درصد از بیلان آبی در کشاورزی استفاده می شود و صنعت و مصارف شهری در مجموع کمتر از 10درصد سهم دارند، این درحالی است که کشاورزی در ایران بهره وری بسیار کمی یعنی حدود 20 درصد دارد.

مدیر طرح حفاظت از تالاب ها درباره برنامه مدیریت تالاب ها نیز گفت: 15 تالاب داریم که برنامه مدیریتی آنها یا تدوین شده و به تصویب رسیده یا کار آنها آغاز شده است. از این 15 تالاب قدیمی ترین ها دریاچه ارومیه، شادگان و پریشان بودند و بعد از آن تالاب قوری گل و تالاب قره قشلاق بودند. برنامه مدیریتی تالاب های چغاخور، حله، خلیج گوآتر، تالاب گاوخونی، تالاب سولدوز و تالاب های آلماگل و آجیگل در حال تدوین است و برنامه مدیریتی تالاب های هامون، میقان، زریوار و تالاب حرای میناب نیز تصویب شده است.