آرشیو یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۴۸
فرهنگ و هنر
۱۶

کاظم افرندنیا درگذشت

کاظم افرندنیا، بازیگر سینما و تلویزیون روز گذشته دار فانی را وداع گفت. این بازیگر قدیمی چند روزی بود به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود.

به گزارش ایسنا، افرندنیا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه پنج دهه حضور در سینما و تلویزیون را داشت، هفته گذشته به دلیل آنچه پزشکان «مشکوک به خونریزی مغزی» اعلام کرده بودند، راهی بیمارستان شد و صبح دیروز دار فانی را وداع گفت.

مرحوم افرندنیا در سریال تاریخی معمای شاه، نقش تیمسار طوفانیان را ایفا کرده است. از دیگر کارهای تلویزیونی این بازیگر می توان به جدایی، خونبها، مسافر زمان و سری دوم سریال ستایش اشاره کرد.

افرندنیا سال 1324 در نائین متولد شد. وی فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبا بود و بازیگری را سال 1353 با بازی در فیلم ناجورها به کارگردانی سعید مطلبی آغاز کرد. او در دهه های 60 و 70 یکی از پرکارترین بازیگران سینما بود که بیشتر در کارهای اکشن و حادثه ای بازی می کرد و بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده بود؛ از فیلم های او می توان به جدال در تاسوکی، کانی مانگا، عملیات کرکوک، مردی در آینه، ضربه طوفان، گارد ویژه و مروارید سیاه اشاره کرد. وی در فیلم سگ کشی بهرام بیضایی هم ایفای نقش کرده بود.

زنده یاد افرندنیا چندی پیش از وضعیت بیکاری خود گلایه کرده و گفته بود: اکثر بازیگران قدیمی با مشکلات بیکاری دست و پنجه نرم می کنند. کار ما این شده که صندلی را جلوی در بگذاریم و منتظر باشیم، فرشته مرگ ما را با خودش ببرد.