آرشیو شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۵
صفحه آخر
۲۰
نگاه

بحران مهار شد اما مراقب باشید

مرتضی اکبرپور (معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور)

پس از اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود دو سامانه بارشی از شمال غرب و جنوب غرب کشور از بیست و سوم این ماه و تخمین به وجود آمدن بحران با توجه به ورود دو سامانه بارشی همزمان به کشور، دستور آماده باش برای استان های تحت تاثیر در دستور کار سازمان مدیریت بحران قرار گرفت و این سازمان بلافاصله با صدور چند اطلاعیه و اخطاریه، خطاب به استانداران و فرمانداران برای تشکیل شورای هماهنگی مدیریت بحران هشدار داد.

با توجه به این هشدارها، نیروهای پلیس راهور، سازمان امداد و نجات هلال احمر و وزارتخانه های نیرو، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان نیز در آماده باش کامل قرار گرفتند.

آمادگی بهنگام نیروهای امدادی در این جریان سبب شد، اولااز خسارت جانی مصون بمانیم و ثانیا خسارت های مالی ناشی از سیل نیز کاهش یابد. به طوری که بلافاصله مردم مناطق تحت تاثیر بحران، به مناطق امن منتقل شدند، راه های مسدود شده تا حد امکان باز شد و با هماهنگی سپاه، بسیج و هلال احمر، آذوقه و امکانات امدادی در مناطق توزیع شد.

هم اکنون بر اثر بارش در استان فارس، برخی پل ها و آبنماهای محور جدید و قدیم منطقه دارالمیزان به مهر و محورهای منشعب به فیروزآباد مسدود شده که برای آنها محورهای جایگزین تعریف کرده ایم.

از سوی دیگر در شهرهای خنج، گراش و لارستان شکستگی لوله و قطع آب رخ داد که بلافاصله تعمیر شد.

محور اصلی داراب به کرمان و یزد در گردنه مروارید نیز مسدود بود که به همت راهداری گشوده شد. البته مسیر های مربوط به مناطق داراب، جهرم، فیروزآباد، قیر و کارزین، خنج و گراش هنوز تا حدودی مسدود است و در تلاش برای بازگشایی آنها هستیم.

علاوه بر این در محورهای فیروزآباد به جم، دشت ارژن به کازرون و نیریز به سیرجان و سپیدان ریزش کوه رخ داد که خوشبختانه عوامل راهداری آن را برطرف کردند.

هم اکنون توصیه ام به هموطنان عزیز این است که گرچه توانسته ایم به شکلی مثبت بحران را مهار کنیم اما مراقب باشند و به اطلاعیه ها و اخطاریه های سازمان و سیما هم در بخش ملی و هم در سطح استانی توجه کنند. سفرهای غیرضروری را به استان فارس به زمانی دیگر موکول کنند و اگر ناچار به سفر هستند حتما تجهیزات لازم برای رانندگی در شرایط زمستانی را همراه آذوقه و لباس گرم با خود داشته باشند.