آرشیو یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۶۶
صفحه آخر
۱۲

واکنش دیرهنگام به اعدام 3 جوان پارلمان اروپا نقض حقوق بشر در بحرین را محکوم کرد

پارلمان اروپا پس از یک ماه به اعدام ها در بحرین واکنش نشان داد و با صدور قطعنامه ای، نقض حقوق بشر در این کشور را محکوم کرد.

محور اصلی محکومیت های این قطعنامه، اعدام های انجام شده در بحرین به ویژه اعدام سه نفر به جرم ادعای کشتن سه افسر پلیس در سال 2014 میلادی است.

این اعدام ها در روز 17 ژانویه (28 دی ماه) سال جاری میلادی انجام شد.

اگر چه قطعنامه های پارلمان اروپا در روابط خارجی غیر الزام آور هستند اما این قطعنامه ها برای کشورهایی که نگرانی های حقوق بشری در خصوص آنها وجود دارد به طور جدی صادر می شود چرا که تاثیر بسزایی در روابط این کشورها با اتحادیه اروپا دارند.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی «نبیل رجب»، فعال حقوق بشر در بحرین، پایان دادن به شکنجه زندانی ها، متوقف کردن اعدام ها و جلوگیری از خشونت پلیس آل خلیفه علیه معترضانی که به طور مسالمت آمیز به دنبال احقاق حقوق خود هستند، شده است. چنین اقدامی از سوی پارلمان اروپا موجب خشم مقامات آل خلیفه شده است و به همین دلیل است که دولت بحرین تلاش های تهاجمی را برای منتفی کردن رای پارلمان اروپا انجام داده است.

این در حالی است که چند مرکز حقوق بشری داخلی و بین المللی از جمله «مرکز دموکراسی و حقوق بشر اروپا»، «مرکز حقوق بشر بحرین» و «موسسۀ حقوق و دموکراسی بحرین»، قطعنامه پارلمان اروپا را امضا کرده اند.

اعلام وفاداری به شیخ عیسی قاسم

از سوی دیگر مردم بحرین شب گذشته با وجود شرایط نامساعد جوی و بارش باران در برخی نقاط این کشور به خیابان ها آمده و فریاد وفاداری به شهدا و حمایت ازشیخ عیسی قاسم سردادند.

به گزارش فارس، تحصن کنندگان بحرینی در منطقه محاصره شده الدراز پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء شعارهایی به نشانه وفاداری به شهدا و حمایت از شیخ عیسی قاسم سر دادند.

در «ستره» نیز تظاهراتی علیه دولت بحرین برگزار شد و نیروهای امنیتی نیز برای سرکوب این تظاهرات به سمت تظاهر کنندگان گاز اشک آور شلیک کردند.