آرشیو دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۳۹۸۹
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

توافق بر سر تاسیس صنایع پتروشیمی

اواخر بهمن ماه سال 1342 در پی توافق انستیتو نفت فرانسه با سازمان برنامه و بودجه، این شرکت فرانسوی ماموریت یافت تا در زمینه مکان ایجاد صنایع پتروشیمی در ایران مطالعات جامعی به عمل آورد. این مطالعات منجر به تاسیس شرکت سهامی پتروشیمی آبادان با مشارکت 74 درصد سهم شرکت ملی پتروشیمی و 26درصد سهم شرکت ب اف گودریچ آمریکا شد.

لامبورگینی و آرزوهایش

فروچیو لامبورگینی 23 فوریه 1993 در سن 76 سالگی درگذشت. او در شمال ایتالیا و در خانواده ای کشاورز پا به جهان گذاشت. فروچیو تحت تاثیر محیط زندگی خانوادگی علاقه مند به ابزارآلات کشاورزی شد و حرفه مکانیکی را برگزید. او گفته است: «از همان کودکی آرزومند در اختیار داشتن تراکتوری قدرتمند و خودرویی سریع بودم و در دهه 1970 به این آرزو رسیدم.» در جریان جنگ جهانی دوم به نیروی هوایی ایتالیا پیوست کار او رسیدگی به تعمیر و نگهداری خودروها بود که همین امر موجب بهبود بیش از پیش توانایی های مکانیکی او شد. فروچیو پس از جنگ، یک کارگاه راه اندازی کرد و به طراحی و تولید تراکتور کشاورزی پرداخت. در سال 1948 شرکت لامبورگینی را تاسیس کرد که به سرعت راه موفقیت را پیمود؛ به طوری که اواسط دهه 1950 تبدیل به بزرگ ترین تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی ایتالیا شد. همچنین شرکت لامبورگینی در راستای ساخت سیستم های تهویه گرمازا و سرمازا هم فعالیت می کرد. لامبورگینی در سال 1963 کارخانه خودروسازی خود را بنیان گذاشت. لامبورگینی از جمله 500 شرکت بزرگ اروپا محسوب می شود.

روز بین المللی عدالت اجتماعی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2007 بیستم فوریه را به عنوان «روز بین المللی عدالت اجتماعی» نام گذاری کرد. در قطعنامه سازمان ملل متحد، از کشورهای جهان خواسته شده است که سیستم اقتصادی خود را بر پایه عدالت، برابری و مسوولیت جمعی تنظیم کنند. به گفته کارشناسان، رشد اقتصادی باید به اشتغال بیشتر و بهبود شرایط کار در جهان منتهی شود. مبارزه با فقر، کار توام با حرمت فردی، جذب و هموندی اقلیت های مذهبی و قومی، رفع هرگونه تبعیض از زنان و کودکان و بهبود سیستم قضایی کشورها از جمله مواردی است که در قطعنامه سازمان ملل بر آن تاکید شده است.