آرشیو سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۵
ایران
۱۵

شیوه نوازندگی 2 پیشکسوت موسیقی نواحی ثبت ملی شد

شیوه نوازندگی شیرمحمد اسپندار، هنرمند دونلی نواز سیستان وبلوچستان و قنبر راستگو، نوازنده نی جفتی هرمزگان در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت ملی شد.

به گزارش ایسنا، شیرمحمد اسپندار در سال 1310 هجری خورشیدی در بمپور بلوچستان متولد شد. در نوجوانی برای پیدا کردن کار به پاکستان رفت و در سال 1337 پس از کسب تجربه در زمینه موسیقی به ایران بازگشت. او موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران شده است.به گفته کامبیز مشتاق گوهری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان خانه این هنرمند نیز اخیرا ثبت ملی شد. همچنین شخصیت او نیز در قالب ثبت شخصیت های فرهنگی کشور ثبت شده است. همچنین قنبر راستگو، معروف به خالو قنبر نیز از برجسته ترین نوازندگان موسیقی جنوب ایران است. او از 12 سالگی نوازندگی را آغاز کرد و در 22 سالگی ضمن آشنایی با نهادهای فرهنگی شهرستان محل اقامت خود به کارهای هنری ادامه داد.این پیشکسوت موسیقی نواحی در پشت صحنه تئاتر ساز جفتی می زد و خوانندگی می کرد. نخستین تئاتری که راستگو در آن همکاری داشته، «پتوروک» با موضوع زار بوده است که این تئاتر را در میناب، سیرجان، کرمان، تهران و بندرعباس اجرا کرده اند.

او بعد از پایان جنگ گروهی به نام کالنگ تشکیل می دهد و در آن هنرمندانی چون احمد عبداللهی نوازنده کسر، سلیمان اسلامی نوازنده پی په، عبدالعلی جمالی نوازنده دهل و جعفر روزبازار نوازنده عود همکاری می کردند که وظیفه راستگو در این گروه خوانندگی و نوازندگی جفتی بود.