آرشیو چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۸۲۷
سیاست
۲

واکنش ظریف به نامه نگاری های غیر دیپلماتیک

روابط خارجی موضوع بازی های سیاست داخلی نباشد

اثرگذاری نامه نگاری های غیردیپلماتیک بر شان جمهوری اسلامی تا جایی پیش رفته است که بالاخره صدای محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه هم درآمد. او که تاکنون در این باره سکوت کرده و اظهارنظری نکرده بود، دیروز در حاشیه حضور در نشست مشترک وزارت امور خارجه با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره گفت: «روابط خارجی نباید موضوع بازی های سیاست داخلی باشد».

به گزارش خانه ملت، او درباره تاثیر نامه های غیردیپلماتیک بر شان جمهوری اسلامی گفت: «طبیعت کار دیپلماتیک ایجاب می کند برخی از شئونات در این حوزه رعایت شود و زمانی که خارج از شئونات کاری انجام شود، بیانگر این است روابط خارجی بیشتر موضوع سیاست داخلی است تا موضوع امنیت ملی».

این سوال از ظریف در پی نامه نگاری محمود احمدی نژاد، با سفارت سوئیس به عنوان کشور حافظ منافع واشنگتن طرح شد. احمدی نژاد که در سال های گذشته بارها و بارها با نامه نوشتن های خود خبرساز شده است، اخیرا نامه ای برای رئیس جمهور جدید ایالات متحده نوشته است. او نخست اعلام کرد نامه 13 صفحه ای خود را از طریق توییتر مستقیما برای دونالد ترامپ ارسال کرده است، بعد از آن نیز نامه به نگهبان سفارت سوئیس در تهران تحویل شد و یک مقام مطلع خبر داد که سفارت سوئیس به وزارت خارجه نامه نوشته و گفته است که ما نامه رسان نیستیم.نامه مورد اشاره، در رسانه ها و فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرد و اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به آن واکنش نشان داد. او با تاکید بر اینکه «ارسال نامه به دیگر کشورها در سطح مقامات ارشد دارای عرف و سیستم بین المللی است، خواستار جلوگیری از کارهایی شد که به منزلت کشور خدشه وارد می کند. او افزود:«به هیچ عنوان قابل قبول نیست که مقامات سابق کشور با برخی کارهای غیرمعمول و غیرمعقول در سطح بین المللی به جایگاه و شان کشور صدمه وارد کنند».