آرشیو چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۶
فرهنگ و هنر
۱۶

کتاب میرعابدینی درباره جمالزاده

کتاب شهروند شهرهای داستانی؛ تحلیل زندگی و آثار محمدعلی جمالزاده، نوشته حسن میرعابدینی منتشر شد.

میرعابدینی درباره این کتاب که در مجموعه کلاسیک های ادبیات معاصر منتشر شده، به ایسنا گفت: این مجموعه درباره نویسندگانی است که در مسائل فرهنگی و ادبی دوران خود تاثیرگذار بوده اند. این کتاب هم تحلیلی از زندگی و آثار محمدعلی جمالزاده است. در این کتاب کوشش شده تا در قالب متنی فشرده و موجز، حداکثر اطلاعات و مفاهیم راجع به کار جمالزاده ارائه شود. این کتاب، شامل همه نگاه هایی است که به آثار او داشته اند.

این پژوهشگر با بیان این که شهروند شهرهای داستانی، اولین کتاب از مجموعه کلاسیک های ادبیات معاصر است، اظهار کرد: بزرگ علوی و صادق هدایت، کتاب های بعدی این مجموعه خواهند بود. این مجموعه سعی دارد کار ادبی برجسته ترین نویسندگان ایران را که به تعبیری الان کلاسیک شده اند، بررسی کند؛ نویسندگانی که با کار آنها موافق باشیم یا مخالف، نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم.

او افزود: این نویسندگان در دوران خود برمسائل فرهنگی و ادبی تاثیرگذار بوده اند. مجموعه کلاسیک های ادبیات معاصر شامل بررسی موجز از این نویسندگان است. سعی کرده ام به این سوال پاسخ دهم که چرا این نویسندگان در تاریخ ادبیات معاصر ماندگار شده اند.

میرعابدینی خاطرنشان کرد: تلاش من بر این بوده که نشان دهم نوآوری های ادبی هرکدام از این نویسندگان چه بوده است. من علت ماندگاری آنها را در نوآوری های ادبی می دانم و سعی کردم این موضوع را در این کتاب ها نشان دهم.

وی درباره این که به کارهای چه کسانی غیر از صادق هدایت و بزرگ علوی پرداخته خواهد شد، گفت: ده نویسنده هستند که همچنان جای کار دارند و می توان درباره آنها کار کرد. صادق چوبک، جلال آل احمد، غلامحسین ساعدی، بهرام صادقی و سیمین دانشور از جمله این افراد هستند.