آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۲
صفحه اول
۱

چامسکی: آمریکا بزرگ ترین تهدید صلح

نوام چامسکی، نظریه پرداز آمریکایی تاکید کرد: آمریکا، ایران را بزرگ ترین تهدید برای صلح می داند در حالی که سایر جهانیان آمریکا را بزرگ ترین تهدید می دانند.

به گزارش ایرنا، وی در گفت وگو با پایگاه اینترنتی دموکراسی اکنون در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا درباره این که ایران بزرگ ترین تهدید برای این کشور است و همچنین انگیزه آمریکا برای تامین زمینه جنگ با ایران گفت: این کار آمریکا سال هاست که ادامه دارد. تمام سال های دوران اوباما هم ایران بزرگ ترین تهدید برای صلح جهانی به حساب می آمد و این حرف بارها و بارها تکرار شده است. جمله اوباما این بود «همه گزینه ها روی میز است» که به این معنی بود که اگر ما بخواهیم از سلاح هسته ای استفاده کنیم «می توانیم» آن هم به خاطر این خطر وحشتناکی که برای صلح وجود دارد.

وی افزود: در واقع در این مورد به چند نکته می توان اشاره کرد که یکی از آنها این است که چیزی به نام افکار عمومی جهان وجود دارد. این که از نظر جهان بزرگ ترین تهدید برای صلح جهانی چیست. خب، ما می دانیم که براساس نظرسنجی های گالوپ که توسط خود آمریکا انجام شده است، جواب این است: ایالات متحده آمریکا. هیچ کس هیچ مورد دیگری را حتی نزدیک به (میزان تهدید) آمریکا ذکر نکرده است. پاکستان در رده دوم است، با میزان رای بسیار کمتری. به ایران تقریبا اصلااشاره ای نشده است. چامسکی تاکید کرد: آنها می گویند ایران برای مسائل دفاعی خود هزینه خیلی کمی می کند حتی بر اساس استانداردهای منطقه بسیار کمتر از عربستان سعودی، اسرائیل و دیگران. راهبرد ایران دفاعی است. آنها می خواهند تا زمانی که دیپلماسی بتواند فرصتی بیابد از حملات پیشگیری کنند.