آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۵
کشاورزی
۸

تبدیل ضایعات کشاورزی به مواد عایق

براساس آمارهای موجود سالانه رقمی معادل 10 درصد از محصولات کشاورزی در چرخه تولید تا مصرف به ضایعات تبدیل می شود که این حجم از ضایعات معمولا کاربردی برای اقتصاد مناطق مختلف نداشته و به عنوان هزینه ای که هدر رفته است از آن یاد می شود، اما تحقیقات جدید بیانگر آن است که از این ضایعات می توان در کاهش مصرف انرژی ساختمان ها استفاده کرد.

محققان دانشگاه امارات در این تحقیقات با استفاده از ضایعات کشاورزی توانسته اند ماده ای عایق و بسیار کارآمد و سازگار با محیط زیست در صنعت ساختمان تولید کنند که می تواند صرفه جویی مناسبی در مصرف انرژی داشته باشد.

دکتر بسیم ابوجدیلی، مدیر این پروژه در این زمینه می گوید: در بسیاری از مناطق مثل امارات متحده سازندگان باید برای مقابله با درجه حرارت بالای منطقه انواع و اقسام تجهیزات برودتی را برای آسایش ساکنان در نظر داشته باشند که هزینه های بالایی نیز به قیمت ساختمان تحمیل می کند. این در حالی است که بسیاری از عایق های تولیدشده با مواد شیمیایی نیز باعث آلودگی محیط زیست می شود.

ابوجدیلی در ادامه می افزاید: هدف ما این است که بتوانیم با استفاده از مواد طبیعی به نوعی همان سیستم عایقی را برای ساختمان ها در نظر بگیریم، اما علاوه بر کاهش قیمت، محیط زیست را هم درنظر داشته باشیم.

به گزارش یورو نیوز، وی تصریح کرد: ایده استفاده از چنین موادی به عنوان ماده اولیه عایق،آمار ارائه شده از ضایعات کشاورزی بوده است؛ ماده اولیه ای که می توان با هزینه ای اندک و در برخی موارد رایگان آن را به دست آورد و به جای از بین رفتن آن استفاده ای قابل قبول از آن داشت. این در حالی است که بیشترین توجه ما در این پروژه استفاده از محصول بومی یعنی خرما بوده است.

این محقق معتقد است در حال حاضر، مواد عایق که ما ساخته ایم، ترکیبی از پلیمر و مواد زائد کشاورزی است؛ ابتدا زباله کشاورزی به گونه ای خاص آماده شده و پیش از فشرده سازی (انجماد)، با مواد پلیمری مخلوط می شود. هدف اصلی ما رسیدن به یک عایق 100 درصد سازگار با محیط زیست است، البته در حال حاضر این میزان حدود 50 درصد است که این هم نتیجه خوبی است.