آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۸
زندگی: سلامت
۱۸
راهکار سلامت

هنگام سوختگی با مواد شیمیایی چه کنیم؟

سوختگی نوعی آسیب جسمی و روانی است که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. گاهی قرار گرفتن در معرض حرارت یا جریان برق و گاهی هم لمس مواد شیمیایی، بافت های مختلف بدن، از پوست و عضلات گرفته تا استخوان و رگ های خونی را در معرض آسیب قرار می دهد. از این رو دانستن نحوه برخورد با فرد سوخته در کاهش میزان آسیب دیدگی بسیار موثر است.

دکتر محمد جواد فاطمی با تاکید بر اینکه کمک های اولیه به فرد سوخته با توجه به ماده سوزاننده متفاوت است، می گوید: هنگام سوختگی با مواد شیمیایی در نخستین گام باید محل سوختگی را با آب سرد فراوان شست و شو دهید.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک ادامه می دهد: در سوختگی های ناشی از مواد شیمیایی مانند اسید یا قلیا، مواد سوزاننده برای مدتی طولانی روی پوست باقی می ماند. بنابراین مهم است شست و شوی با آب برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد و سپس فرد مصدوم به بیمارستان منتقل شود. البته به یاد داشته باشید که در موارد سوختگی با قلیا برای خنثی کردن و کاهش آسیب های ناشی از سوختگی، فرد آسیب دیده به آب بیشتر و شست و شوی طولانی تری احتیاج دارد.

وی می افزاید: متاسفانه برخی گمان می کنند سوختگی ناشی از اسید را می توان با استفاده از مواد قلیایی خنثی کرد، اما باید بدانید که قلیا نه تنها به پوست آسیب می رساند بلکه هنگام ترکیب اسید و باز، گرما نیز ایجاد می شود و مصدوم دچار سوختگی حرارتی هم خواهد شد.