آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۸۶
اقتصادی
۵

سیاست های شهرداری قیمت زمین در تهران را معادل قیمت زمین در سوئیس کرد

معاون مسکن و امور ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته قیمت مسکن 5.6 درصد افزایش یافت گفت: 3.7 درصد معاملات مسکن افزایش پیدا کرده و این نشان می دهد که بازار مسکن به سمت رونق مصرفی در حال حرکت است.وی تاکید کرد: این نخستین بار است که رونق مسکن را با افزایش شدید قیمت ها تجربه نمی کنیم. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حامد مظاهریان با بیان اینکه در هشت سال گذشته دولت قبل قیمت مسکن تا 500 درصد افزایش یافت گفت: آماررسمی کشور نشان می دهد قیمت مسکن از میانگین هر مترمربع 650 هزار تومان در سال 84 به 3 میلیون و 950 هزار تومان در سال 92 رسید و این نشان از افزایش قیمت شدید مسکن در دولت قبل می دهد. وی ادامه داد: قیمت مسکن در هر مترمربع 4 میلیون و 370 هزار تومان است یعنی در چهار سال گذشته قیمت مسکن 10 درصد بالا رفته است.

وی همچنین درباره افزایش قیمت زمین در دولت گذشته گفت: در سال های 84 تا 92 قیمت زمین از متری 640 هزار تومان به متری 5 میلیون و 500 هزار تومان در تهران افزایش یافت که این نشان از افزایش قیمت 700 درصدی می دهد اما قیمت زمین در چهار سال گذشته تنها 2 درصد افزایش پیدا کرد.هم اکنون قیمت زمین در تهران با کشور سوئیس برابری می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گزارش مرکز آمار درباره میزان تعداد خانه های خالی در کشور اظهار داشت: طبق گزارش رسمی مرکز آمار که اواخر سال گذشته منتشر شد در حال حاضر چیزی حدود 2 میلیون و 600 هزار واحد خانه خالی در کشورمان وجود دارد و برآوردها حاکی از آن است که ارزش این خانه های خالی چیزی حدود 200 میلیارد دلار است. مظاهریان ادامه داد: این سرمایه در سال های گذشته به قصد سودآوری وارد بازار مسکن شده بود اما امروز این حجم از سرمایه گذاری در خانه های خالی حبس شده است. وی اظهار داشت: هجوم سرمایه گذاری به بازار مسکن در سال های گذشته سیاست غلطی بود که باعث شده بود بازار مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه گذاری تبدیل شود.

طبق قانون اخذ مالیات از خانه های خالی، صاحبان ملک سال اول از پرداخت مالیات معاف هستند و سال دوم 50 درصد اجاره آن خانه را به عنوان مالیات می پردازند و از سال های بعد این رقم به صورت تصاعدی افزایش می یابد.