آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۸۶
اقتصادی
۵

نایب رئیس اتاق بازرگانی: منبع افزایش یارانه وجود ندارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد بیان کردن شعارها و جملات ساده به همراه عدد و رقم که برای قشر فرودست ملموس است تبدیل به یک ترفند انتخاباتی شده، ولو آنکه این شعارها امکان تحقق نداشته باشد. پدرام سلطانی در گفت وگو با ایسنا، با ارزیابی شعارهای اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله افزایش یارانه سه دهک پایین جامعه و ایجاد 5 میلیون شغل طی چهار سال گفت: تاکنون پاسخ های مبسوطی در رابطه با عدم امکان تحقق این شعارها توسط صاحب نظران و مسئولان داده شده است.

وی ادامه داد: به طور مشخص در مورد افزایش یارانه ها برای دهک های پایین، رئیس مجلس تا نمایندگان صراحتا اعلام کرده اند که مجلس با چنین اقدامی موافقت نمی کند و اصلا منبعی هم برای چنین اقدامی وجود ندارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: حتی اگر کاندیداهای محترم فرض را بر این بگذارند که می توانند نظر مجلس را هم با خود همراه کنند، ولی اصلا منبعی برای این کار وجود ندارد چرا که دولت بواسطه سوء عملکرد دولت های نهم و دهم بدهکارترین دولت تاریخ است و عملا وضعیت منابع به گونه ای نیست که امکان اضافه کردن یارانه وجود داشته باشد.

سلطانی ادامه داد: تنها امکانی که برای افزایش یارانه ها برای دهک های پایین وجود دارد و مجلس هم آن را در قانون بودجه تصویب کرده این است که یارانه بخشی از اقشار پردرآمد را حذف کنند تا بتوانند از این طرق یارانه بیشتری به اقشار کم درآمد پرداخت کنند، اما زمانی که کاندیداها اعلام می کنند که مبلغ 150 هزار تومان یا 200 هزار تومان پرداخت می کنیم در این حرف صداقت لازم وجود ندارد، چون منبع و روش آن مشخص نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت هایش درباره ایجاد 5 میلیون شغل طی چهار سال عنوان کرد: در رابطه با اشتغال مساله کاملا مشخص است. تمام تحلیل ها و کارشناسی های داخلی و خارجی نشان می دهد حتی با فرض رشد اقتصادی 8 درصد که بسیار خوشبینانه است نهایتا می توانیم یک میلیون شغل در سال ایجاد کنیم. رسیدن به رشد 8 درصدی نیازمند سرمایه گذاری سالانه 200 تا 250 میلیارد دلار است که حتما از این میزان باید 50 تا 80 میلیارد دلار آن از سرمایه خارجی تامین شود.