آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۴
اقتصاد جهان
۸

اکونومیست

مجله اکونومیست در آخرین شماره خود با درنظر گرفتن تحولات سیاسی اقتصادی دهکده جهانی، مطالب مفیدی را برای علاقه مندان تدارک دیده است که عمده عناوین آن درباره تغییرات اقتصادی انگلستان، یونان و آمریکاست. خلاصه ای از مقالات اصلی این شماره را با هم مرور می کنیم.

بازیافت کمک دولت انگلستان در بانک لویدز

دولت انگلستان در نهایت توانست تمام پولی را که برای گروه بانکداری لویدز در زمان بحران صرف کرده بود از طریق فروش سهام خریداری شده در آن زمان جبران کند. بخشی از این بازیافت هزینه نیز از طریق سود سهام با درصد تقسیم بالای این بانک صورت گرفته است. در حال حاضر وضعیت مالی این بانک مناسب است و سود قبل از مالیات خود را در سه ماهه اول سال 3/1 میلیارد پوند (معادل 6/1 میلیارد دلار) عنوان و چشم انداز مناسبی را برای کل سال خود ترسیم کرده است.

رکوردشکنی نزدک

شاخص بازار نزدک برای اولین بار بالاتر از 6000 واحد بسته شد. در سال 2000 و در زمان رونق دات کام، مقدار این شاخص برابر با 5000 واحد بوده است. پس از آن حباب ترکیده و پس از بحران مالی در سال 2008 روند این شاخص صعودی بوده به طوری که تا ماه مارس 2015 به مقدار 5000 واحد رسید. در آن زمان بزرگ ترین شرکت های های تک این شاخص، مایکروسافت، سیسکو و اینتل بوده است. اما امروزه شرکت هایی مانند اپل، گوکل و مایکروسافت بزرگ ترین شرکت های های تک این شاخص را تشکیل می دهند. شاخص فناوری سنگین در این سال عملکرد بهتری نسبت به شاخص اس اندپی 500 داشته است. پس از انتخابات شاهد رالی قیمت بانک ها و شرکت های صنعتی بوده و قیمت این چنین شرکت هایی با نوساناتی همراه بوده است.

نشانه های خروج یونان از بحران

کمیسیون اتحادیه اروپا تایید کرده یونان در سال گذشته مازاد بودجه اولیه ای (که مانع از بازپرداخت بدهی شده است) به میزان 2/4 درصد از تولید ناخالص داخلی را ثبت کرده است. این برای اولین بار در طی 21 سال گذشته در این کشور رویداده است. اما صندوق بین المللی پول عنوان کرده که این کشور همچنان از بحران خارج نشده است.