آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۴
ایران
۱۵

زلزله باز هم مشهدی ها را غافلگیر کرد

درحالی که خاطره زلزله اخیر سفیدسنگ در نزدیکی مشهد و پس لرزه ها و تبعات بعدی آن روی زندگی مردم در حال فراموشی بود، زلزله نسبتا قوی و طولانی مدتی بامداد دیروز سفید سنگ را لرزاند و حضورش را یادآوری کرد.

زلزله قبلی سفیدسنگ در 16 فروردین امسال روی داد. زمین لرزه ای که پس از 610 سال به وقوع پیوست.

به گزارش خبرگزاری ها، زمین لرزه ای به بزرگی 3/5 درجه در مقیاس بزرگی زمین ریشتر در ساعت یک و 42 دقیقه و 7 ثانیه بامداد دیروز چهارشنبه، حوالی سفیدسنگ خراسان رضوی و در 102 کیلومتری مشهد در عمق هفت کیلومتر روی داد. بر اثر این زمین لرزه مشهد، تربت جام، تربت حیدریه، خواف، سرخس، تایباد، فریمان رشتخوار، زاوه، کلات و نیشابور هم لرزید.

از لحظه وقوع زمین لرزه تا زمان مخابره خبر حدود 37 پس لرزه هم ثبت شده که سه مورد آن بالای سه ریشتر بوده است. به گفته کارشناسان به علت بازگشت زمین به تعادل پس از زلزله، پس لرزه ها ممکن است حتی تا یک ماه هم ادامه داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی دراین باره گفت: زمین لرزه بامداد دیروز در سفیدسنگ خراسان رضوی خسارت جدی نداشت.

حجت علی شایانفر افزود: براساس گزارش های دریافتی دو نفر در این زمین لرزه بر اثر ترس و زمین خوردگی دچار جراحت جزئی شدند که با حضور نیروهای امدادی در منطقه مورد مداوا قرار گرفتند و منازلی که در زلزله اخیر دچار ترک خوردگی شده بود بخشی از آن فروریخت.

او گفت: پس از وقوع زمین لرزه بلافاصله ستاد بحران در شهرستان ها تشکیل و نیروهای امداد به حالت آماده باش درآمدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: گزارش های دریافتی از تربت جام، تایباد، سرخس، فریمان و خواف حاکی از جزئی بودن خسارت هاست.

اسماعیل بهمن آبادی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی هم گفت: براساس نخستین ارزیابی ها تلفات و تخریب جدی در مناطق زلزله زده نداریم و تعداد گروه های ارزیاب جمعیت هلال احمر استان در منطقه به 12گروه افزایش یافته است.

جمعی از مردم پس از وقوع زمین لرزه در فضای باز و در چادر مستقر شدند.