آرشیو شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۲۱
شهرستان ها
۷

آغاز آبگیری سد کلقان آذربایجان شرقی

آبگیری سد کلقان آغاز شد.

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور در مراسم آبگیری این سد با بیان اینکه برای سد کلقان یک هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: این سد جزو سدهای ارزان قیمت بوده و امیدواریم تا پایان سال شاهد افتتاح کامل آن باشیم.

حاج رسولی ها تکمیل پروژه این سد را جزو اولویت های دولت عنوان و اظهار کرد: با افتتاح کامل این سد برای دو هزار نفر شغل ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی و صنعتی منطقه از اهداف این پروژه است یادآوری کرد: با افتتاح این سد به یک هزار و 100 هکتار از اراضی تراس رودخانه به میزان 2/7 میلیون متر مکعب در ثانیه آبدهی، آب صنایع بستان آباد به میزان 4/3 میلیون مترمکعب و آب آشامیدنی بستان آباد و روستاهای اطراف تامین می شود.

رسولی ها، تامین آب خام تصفیه خانه هشترود حق آبه محیط زیست و کنترل سیلاب های فصلی و آنی ایجاد منطقه گردشگری را از برکات دیگر این سد مخزنی اعلام کرد.

فرماندار بستان آباد نیز در این آئین گفت: اجرای پایاب سد و استفاده بهینه از آب این سد، دغدغه مسئولان شهرستانی بوده و خط انتقال آب به این شهرستان نیازمند اعتبار فراوانی است و آب این سد مشکل آب آشامیدنی و صنعت را در این شهرستان حل می کند.

علی بدرشکوهی بهره برداری کامل از این سد را گامی مهم در رونق و توسعه حوزه کشاورزی و صنعت عنوان کرد.

سد مخزنی کلقان چای از سدهای منطقه شرق سهند است که به فاصله 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان بستان آباد و بر روی رودخانه کلقان چای احداث شده است.

این سد خاکی با هسته رسی میانی و با حجم کل مخزن 22 میلیون مترمکعب و با طول تاج 520 متر مربع ساخته شده که علاوه بر تامین بخشی از آب آشامیدنی بستان آباد و هشترود و صنایع واقع در مسیر، حدود سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی این مناطق را نیز آبیاری می کند.