آرشیو دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۹
جهان
۶

ترکیه و حرکت در مسیر تغییرات اردوغان

کنگره حزب حاکم توسعه و عدالت ترکیه روز گذشته برگزار شد تا ضمن رسیدن دوباره اردوغان به ریاست این حزب، تغییرات برای اجرای سیاست های مدنظر او در این کشور اجرایی شود. به گزارش خبرگزاری آناتولی، کنگره حزب حاکم روز گذشته با دعوت دفتر مرکزی در آنکارا و با حضور بیش از 1400 نماینده و عضو آن برگزار شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در نبود هیچ رقیبی بار دیگر به عنوان رئیس حزب عدالت و توسعه انتخاب شد تا بتواند یکی از تغییرات اساسی برای قانون اساسی را اجرایی کند؛ قانون اساسی که بر اساس همه پرسی 16 آوریل شاهد تغییراتی خواهد بود.

اردوغان در آگوست 2014 زمانی که رئیس جمهور شد، طبق قانون اساسی، روابط خود را با حزب قطع کرد اما او به لطف اصلاح ماده یک قانون اساسی به حزب خود بازگشت. او در مراسم بازگشتش گفت: «امروز به حزبم بازگشتم... به آشیانه ام... به عشقم.» گفته می شود حدود 60هزار نفر از نقاط مختلف ترکیه به محل برگزاری کنگره در آنکارا رفتند.

جلسه روز گذشته حزب حاکم ترکیه تحت نام «مرحله ای تازه آغاز می شود؛ دموکراسی، تغییر و اصلاح» برگزار شد که نشان دهنده وقوع قریب الوقوع اصلاحات اردوغان در داخل حزب و دولت است. روزنامه حریت نیز گزارش کرده که این تغییر احتمالا شامل هشت تا ده وزیر دولت خواهد بود و این اولین بار است که رئیس جمهور، همزمان ریاست حزب حاکم را نیز به عهده خواهد داشت. طبق گفته موافقان اردوغان، بازگشت او به ریاست حزب به او اجازه خواهد داد تا اختلافات داخلی را کاهش دهد و مقدمات انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سوم نوامبر 2019 را فراهم کند.

اردوغان و حامیانش 16 آوریل گذشته با اختلافی ناچیز در همه پرسی تغییرات در قانون اساسی و تبدیل نظام ترکیه از پارلمانی به ریاستی و با میزان رای 41/51 درصد آرا، پیروز شدند. کارشناسان موفقیت اردوغان در کسب رای «آری» به تغییرات گسترده در قانون اساسی را به معنای افزایش اختیارات و قدرت او و حتی باقی ماندن او در دوره ریاست جمهوری آینده دانسته اند.