آرشیو دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۹
جهان
۶

کره شمالی بار دیگر موشک آزمایش کرد

طی چند ماه گذشته هر بار که تهدیدهای لفظی و نظامی آمریکا علیه کره شمالی شدت گرفت، پیونگ یانگ نیز با انجام آزمایش موشکی نشان داد تهدیدهای واشنگتن تنها حرف بوده و هیچ جنبه بازدارنده ای ندارد. در تازه ترین این اقدامات ارتش کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد کره شمالی اقدام به شلیک یک موشک بالستیک از منطقه ای در نزدیکی پایتختش کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، این موشک از منطقه ای در نزدیکی «پوکچانگ»، واقع در استان «پیونگان جنوبی» شلیک شده و پس از طی مسافت 500 کیلومتری فرود آمده است. ارتش کره جنوبی، جزئیات بیشتری درباره شلیک این موشک ارائه نکرده است. در همین حال مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی یک نشست در شورای امنیت ملی این کشور در کاخ ریاست جمهوری برگزار و در مورد این موشک بحث و بررسی کرد.

انجام این آزمایش در حالی صورت می گیرد که آمریکا روز شنبه بزرگ ترین ناو خود با نام «یو اس اس رونالد ریگان» را که در ژاپن پهلو گرفته بود به سمت آب های نزدیک کره شمالی حرکت داده است. کره شمالی در ماه جاری میلادی دو موشک دیگر شلیک کرده بود که براساس اعلام پیونگ یانگ یکی از موشک ها قادر به حمل کلاهک های سنگین هسته ای است. آخرین موشک شلیک شده از نوع بالستیک میانبرد است که هفته گذشته در حریم هوایی کره شمالی پرتاب شد و تا بیش از 2100 کیلومتر اوج گرفت و 780 کیلومتر طی مسیر کرد. کره شمالی در ماه گذشته میلادی نیز دو پرتاب ناموفق را تجربه کرده بود. کره شمالی که در حال حاضر به دلیل برنامه های هسته ای و موشکی اش تحت تحریم های متعددی قرار دارد، می گوید سرگرم توسعه تسلیحاتی خود به عنوان عاملی بازدارنده در مقابل تهدید آمریکاست. کره شمالی همچنین می گوید مادامی که آمریکا به خصومت های خود علیه پیونگ یانگ پایان ندهد، از برنامه های موشکی و هسته ای خود صرف نظر نخواهد کرد.