آرشیو دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۹
دانش
۷

دانش روز

تولید20 قلم داروی زیست فناوری جدید

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از تولید 20 قلم داروی زیست فناوری جدید در کشور خبر داد.

به گزارش جام جم و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص تولید داروی جدید زیست فناورانه در کشور گفت: در حال حاضر از این تعداد 30 داروی زیست فناوری در کشور به مرحله تولید رسیده است و 20 داروی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اقدام برای تولید 20 قلم داروی زیست فناوری دیگر، خاطرنشان کرد: برای این امر یک شتاب دهنده در کرج ایجاد شده است. این شتاب دهنده که مجهز به آزمایشگاه های مجهز است، از شرکت های دانش بنیان برای تولید نیمه صنعتی حمایت می کند. دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان این که هشت شرکت دانش بنیان در این زمینه فعالیت دارند، یادآور شد: تولید این 20 داروی زیست فناوری ارزش افزوده بالایی خواهد داشت. وی ادامه داد: در دنیا 110 نوع داروی زیست فناوری تولید می شود که از این تعداد 50 داروی زیست فناوری برای تولید در کشور انتخاب شد.

حضور فعال ایران در تابش سینکروترون

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: ایران در پروژه تابش سینکروترون برای تحقیقات علوم تجربی و کاربردی در خاورمیانه حضور بسیار فعالی داشته است و این روند در آینده نیز دنبال خواهد شد.

دکتر وحید احمدی در گفت وگو با مهر گفت: پروژه سزامی یک پروژه بزرگ علمی و تحقیقاتی است و برای ما بسیار مهم است. ایران در پروژه سزامی جزو اعضای اصلی به شمار می رود که در افتتاح فاز یک این پروژه دو نماینده کشور و سفیر ایران در کشور اردن حضور داشتند. وی افزود: برنامه ما این است که در آینده نیز از ظرفیت پروژه سزامی استفاده کنیم، زیرا این پروژه قابلیت استفاده از توانمندی های بسیاری از رشته های مهندسی و میان رشته ای را دارد.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: ایران برای حق عضویت در این پروژه باید دو میلیون دلار بپردازد که سال گذشته 200 هزار دلار از این مبلغ پرداخت شد و بقیه نیز براساس بودجه ای که دولت در اختیار قرار دهد، پرداخت می شود.