آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۰
جهان
۶

عقب نشینی تروریست ها از جنوب دمشق و حمص

گروه تروریستی داعش در صدد خروج از مناطق اشغالی خود در جنوب دمشق است. به گزارش فارس، عناصر داعش پیرو اجرای توافق به تعویق افتاده با دولت سوریه، قرار است پس از خروج از جنوب دمشق عازم استان های رقه و دیرالزور در شرق سوریه شوند. منابع محلی در جنوب دمشق نیز گزارش دادند که عملیات خروج بزودی آغاز می شود و عناصر داعش در مناطق تحت اشغال خود اعلام کردند که نخستین گروه، طی یک هفته خارج خواهند شد.

در همین راستا، داعش اعلامیه هایی را میان ساکنان اردوگاه یرموک در جنوب دمشق پخش کرده و از آنها خواست در صورت تمایل به خروج از این اردوگاه اسامی خود را در مراکز مشخص شده ثبت کنند. داعش کنترل بخش های وسیعی از اردوگاه یرموک واقع در جنوب دمشق را در دست دارد و در محله های العسالی و حجرالاسود و منطقه التضامن نیز حضور دارد. منابع محلی می گویند تروریست های داعش فروش املاک خود را در بازارهای این اردوگاه و الحجرالاسود آغاز کرده اند. در اواخر سال 2015 قرار بود داعش از این منطقه خارج شود ولی این توافق با شکست مواجه شد.

همزمان با این اتفاقات اعلام شد که نیروهای ارتش سوریه کنترل کامل شهر حمص در مرکز این کشور را بعد از پنج سال به دست گرفتند. به گزارش منابع خبری، آخرین گروه از شورشیان مسلح، یکشنبه شب تحت نظارت نظامیان روسیه، شهرک «الوعر» را تخلیه کردند. شهرک الوعر آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان مسلح بود. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) پس از خروج تروریست ها، پرچم سوریه در این محله برافراشته و شهر حمص امن و خالی از سلاح و افراد مسلح اعلام شد. تروریست هایی که در شهر حمص حاضر به تسویه وضعیت خود و ماندن در این شهر نشدند در چند مرحله به شمال شرق استان های حلب و ادلب منتقل شدند.

گزارش شده که نهادهای دولتی و دستگاه های خدماتی از روز گذشته وارد محله الوعر شدند و قرار است از روزهای آینده بازسازی زیرساخت های این محله آغاز شود. در همین زمینه نیز «طلال البرازی» استاندار حمص، در گفت وگویی تلویزیونی تصریح کرد که بازگشت نهادهای دولتی به شهرک «الوعر» بلافاصله صورت خواهد گرفت. آخرین دور مذاکرات گروه های مسلح با دولت سوریه برای خروج از محله الوعر حمص روز 21 اسفند گذشته آغاز شد و این گروه ها برای خروج از این محله با دولت به توافق رسیدند.