آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۰
جهان
۶

برزیلی ها خواستار عزل رئیس جمهور شدند

معترضان در شهرهای مختلف برزیل خواستار استعفا یا عزل میشل تمر، رئیس جمهور این کشور شدند.

به گزارش رویترز، تمر متهم به دخالت در پرونده جنجالی و رو به گسترش فساد مالی ای شده که تلاش های دولت برای پایان دادن به رکود تاریخی این کشور را تضعیف کرده است. بر اساس این گزارش، صدها تظاهرکننده در شهرهای مختلف برزیل از جمله سائوپائولو و ریودوژانیرو علیه دولت شعار دادند و پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود؛ «تمر اخراج باید گردد.» دیوان عالی برزیل به نقل از یک شاهد اعلام کرد؛ میشل تمر چندین میلیارد دلار رشوه دریافت کرده اما او می گوید اسناد ارائه شده دستکاری شده است. رئیس جمهور برزیل روز یکشنبه ضمن انتقاد از برخی رسانه ها و همچنین دیوان عالی این کشور، توقف فوری تحقیقات درباره پرونده فساد مالی خود را خواستار شد و از دیوان عالی برزیل خواست تحقیقات در مورد او را به حالت تعلیق درآورد. روزنامه «او گلوبو» برزیل پنجشنبه گذشته نوشت، ویدئویی وجود دارد که در آن تمر دستور پرداخت حق السکوت به رئیس مجلس سابق این کشور را داده است.

«جوئرلی باتیستا» صاحب بزرگ ترین شرکت برزیلی تولیدکننده فرآورده های پروتئینی جهان (JBS) چهارشنبه هفته گذشته به همراه برادر خود در برابر ادسون فاشین، قاضی دیوان عالی فدرال که مسئولیت رسیدگی به پرونده فساد را دارد، حاضر شده و صحت اقرارهای خود را در دادستانی کل فدرال تائید کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس گفته وی که ویدئویی از ملاقات و گفت وگویش با میشل تمر در ماه مارس 2017 تهیه شده، تمر با پرداخت حق السکوت به ادواردو کانیا، رئیس سابق مجلس نمایندگان فدرال موافقت کرده و رودریگو روشارا، نماینده مجلس از حزب جنبش دموکراتیک برزیل (PMDB حزب خود تمر) را برای حل مساله معرفی کرده است.

یک تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که این بحران احتمالا منجر به برکناری تمر خواهد شد. مارکوس کاسارین، رئیس تحقیقات کلان آمریکای لاتین در آکسفورد اکونومیکس در گفت وگو با سی. ان.بی.سی گفت: مطمئنا تمر پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش مجبور به کناره گیری از قدرت خواهد شد. وی با اشاره به اسناد منتشر شده درباره تمر گفت: پر واضح است که تمر در حال انکار حقایق است، اما هر کسی تصمیم خود را گرفته و فکر می کنم مردم زمان کافی برای حلاجی اخبار را داشته باشند.