آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۰
جهان
۶

جنگ سایبری شبه جزیره

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز گذشته در گزارشی نوشت که کره شمالی دارای یک هسته بزرگ هکرها و پشتیبانان آنهاست که از این گروه ها برای حفاظت از سامانه های رایانه ای یا حمله به آنها در داخل و خارج از این کشور استفاده می کند. طبق این گزارش، کره شمالی دارای یک ظرفیت هکری بسیار بالا با استفاده از یک هسته 1700 نفری و 5000 نفر هکر دیگر در پشتیبانی از آنهاست.

به گزارش ایرنا، بیش از 150 کشور در جهان در حمله روزهای اخیر باج افزار «وانا کری» قرار گرفتند و بر اساس گزارش های رسانه ای بیش از 2000 قربانی در سراسر دنیا، آلودگی سامانه های خود را تائید کرده اند.

ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا این مرکز را عامل انتشار باج افزار واناکری در دنیا دانست، اما بلافاصله پس از آن واشنگتن و برخی کشورهای غربی، پیونگ یانگ را مسئول انتشار این باج افزار در سراسر دنیا دانستند؛ اتهامی که مقام های امنیتی کره شمالی آن را رد کرده و می گویند هسته هکری در این کشور به منظور حمایت از سامانه های رایانه ای بومی که در سال های اخیر به طور مرتب هدف حمله قرار گرفته، ایجاد شده و فعال است.

در همین حال، کیم سونگ جو، استاد دانشگاه و مشاور گروه امنیت سایبری دولت سئول روز گذشته با ارائه گزارشی به رسانه ها گفت: اگرچه باج افزار «واناکری» بیش از 200 هزار رایانه را در سراسر دنیا گرفتار کرد، اما کره جنوبی کمترین صدمه را از این تهاجم سایبری دیده است.

وی گفت که سازمان ها و گروه های دولتی در کره جنوبی روزانه با 4/1 میلیون حمله هکری از سوی کره شمالی روبه رو شده و آنها را خنثی می کنند، اما در اثر حمله باج افزار اخیر صرفا 12 شرکت در سراسر این کشور آلوده شدند.

جون کیم، مدیر دیگر شرکت امنیت سایبری در کره جنوبی و مشاور دولت این کشور نیز، کره شمالی را عامل اصلی رشته حملات متعدد هکری علیه سازمان های دولتی کره جنوبی در دهه اخیر دانست و گفت: پیونگ یانگ از سال 2009 تاکنون تقریبا هر دو سال، حملات مهمی برای فلج کردن سامانه های رایانه ای نهادهای مالی دولتی و غیردولتی و حتی خرده فروشی های سئول داشته است.