آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۴۰
سلامت
۱۳
ایمنی در حوادث

پس از وقوع زلزله چه باید کرد؟

فاخره بهبهانی

مهم ترین نکته پس از وقوع زلزله، پس لرزه هایی است که مجدد زمین را می لرزاند. در واقع پس از لرزش و حرکت صفحات زمین، این سطوح برای برگشت به حالت قبل باعث بروز پس لرزه هایی می شوند که اغلب بشدت زلزله اصلی نیستند، اما می توانند مقاومت ساختمان ها را کمتر کنند و باعث ریزش قسمت هایی از ساختمان های نیمه تخریب شده یا اشیاء و وسایل شوند. خوب است بدانید بیشتر پس لرزه ها در اولین ساعات پس از وقوع زلزله اصلی رخ می دهند.

بنابراین دو سه دقیقه پس از توقف لرزش های زلزله اصلی باید به آرامی از داخل ساختمان ها خارج شوید و برای کسب آخرین اخبار و اطلاعات صحیح از رسانه های معتبر کمک بگیرید.

به افراد آسیب دیده یا گیر افتاده کمک کنید و در صورت یافتن افراد در زیر آوار از کشیدن آنها خودداری کنید. زیرا احتمال صدمه به ستون فقرات یا تشدید آسیب های وارده افزایش می یابد. سعی کنید آوار را از روی فرد کنار زده و سپس او را به آرامی بیرون بکشید.

از ایستادن روی آوار خودداری کنید. چون احتمال ریزش بیشتر آوار روی افراد محبوس شده وجود دارد.

در صورتی که صدا یا فریادی را از زیر آوار می شنوید اما توان و امکان نجات دادن ندارید، حتما محل را علامت گذاری کنید.

قبل از وقوع زلزله جعبه ای فلزی یا چوبی را در نقطه ای از خانه تعبیه کرده و اسناد و مدارک شخصی افراد خانواده را در آن نگهداری کنید تا در صورت ریزش آوار بتوانید آن را یکجا و براحتی پیدا کنید.

بهتر است از همین حالا کیفی را انتخاب کرده و درون آن ملزوماتی چون بطری آب معدنی، بیسکویت و سایر تنقلات خشک با ماندگاری زیاد و داروهای اضطراری و چند تکه لباس ضروری قرار دهید تا در صورت بروز زلزله و تاخیر در امدادرسانی بتوانید دست کم به مدت یکی دو روز شرایط را تحمل کنید.

در زمان وقوع زلزله ذخیره آب آشامیدنی سالم، مهم تر از یافتن غذاست. چون احتمال قطع آب در ساختمان ها وجود دارد بهتر است از پایین ترین شیر موجود در هر ساختمان آب موجود در لوله های ساختمان را ذخیره کنید.

زمانی به مناطق آسیب دیده و منزل خود بازگردید که از امنیت آن توسط مسئولان اطمینان پیدا کنید.