آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۱۴
زندگی: سلامت
۱۴
زنگ سلامت

کوتاه درباره روماتیسم

یاسمین صلح جو

کلمه روماتیسم در بسیاری از نقاط دنیا از جمله در کشور ما و از سوی عامه برای شرح دردهای مختلف استخوانی – مفصلی و بخش های اطراف مفاصل به کار می رود.

امروزه علم طب حدود 200 بیماری مختلف را شناسایی و نامگذاری کرده که درهمه آنها ممکن است درد در مفاصل یا اطراف مفاصل وجود داشته باشد که همه این ناراحتی ها تحت عنوان بیماری های روماتیسمی بخش بندی می شوند.

شایع ترین بیماری های روماتیسمی اوستوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید و نقرس، انواع کمردرد و درد گردن هستند؛ درد مفصل همراه با خشکی می تواند یکی از نشانه های آرتریت باشد، خشکی مفصل حالتی است که معمولا بعد از بیدار شدن از خواب یا بی حرکتی طولانی، بیمار نمی تواند براحتی مفصل مبتلا را حرکت دهد. کاهش حرکت مفصلی، گرما و گاهی قرمز شدن مفصل از علائم دیگر آرتریت هستند. نشانه هایی مانند تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی و احساس کسالت نیز ممکن است در بعضی بیماران دیده شود. در گروهی از بیماری های روماتیسمی، علاوه بر گرفتاری مفصلی ممکن است قسمت های دیگر بدن نیز دچار عارضه شوند یا اصولا علائم اصلی بیماری در اعضای دیگر بدن باشد، اختلال کلیه در بیماری لوپوس یا مشکلات ریوی در بیماری اسکلرودرمی را می توان از جمله آنها نام برد.