آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۶
ایران زمین
۱۹

تلاش برای فعال سازی مرز «چنگوله» ایلام

محمدکریم ویسی

ایلام - / نشست مشترک استانداران ایلام و واسط عراق به منظور بررسی آخرین وضعیت مرز «شهابی» عراق و «چنگوله» ایران در فرمانداری مهران در استان ایلام برگزار شد.

«محمدرضا مروارید» استاندار ایلام در این نشست، از برنامه ریزی مسئولان استان با طرف های عراقی برای شروع فعالیت در این مرز خبر داد و اظهار داشت: راه اندازی مرز چنگوله در حوزه تجارت و حتی تردد زائران در ایام اربعین می تواند کمک کار خوبی برای مرز مهران باشد.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه ایجاد گذرگاه های جدید بین استان های همجوار باعث افزایش مراودات همه جانبه مردم دوسوی مرز می شود، افزود: فرصت های مناسبی در زمینه های مختلف با استان واسط داریم و به دنبال ایجاد دریچه جدید برای گسترده کردن روابط بین دو استان ایرانی ایلام و عراقی واسط هستیم که یکی از این فرصت ها ایجاد مرز چنگوله است.

«مالک خلف وادی» استاندار واسط عراق نیز در این دیدار روابط بین استان های ایلام و واسط را خوب ارزیابی کرد و گفت: همه در تلاشیم تا روابط را بیش از پیش با استان ایلام و کشور ایران در زمینه تجارت و تردد زائران گسترش دهیم.

بر اساس این گزارش، در این نشست، ایجاد فضای فیزیکی محل بازارچه چنگوله وشهابی، تامین آب، برق، راه دسترسی و دریافت مجوز فعالیت این دو مرز از طریق دو دولت ایران وعراق مورد بحث قرار گرفت.

گفتنی است، کمیسیون اقتصادی دولت آبان ماه سال گذشته با راه اندازی بازارچه مرزی چنگوله در شهرستان مهران موافقت کرد و هیات دولت نیز بر این مصوبه مهر تایید زده است. منطقه چنگوله در 32 کیلومتری مهران با منطقه الشهابی در کشور عراق هم مرز است. ایران هم اکنون در مناطق حاج عمران، باشماق، پرویزخان، خسروی (منذریه)، سومار (مندلی)، مهران (زرباطیه)، چذابه (الشیب) و شلمچه با کشور عراق گذرگاه مرزی دارد که با اضافه شدن مناطق چنگوله (الشهابی) و چیلات (العماره) این تعداد به 10 گذرگاه افزایش خواهد یافت.