آرشیو یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۳۸
صفحه آخر
۲۴
روزنه

به انگیزه روز ادبیات کودک و نوجوان

بهانه ای برای حل مشکلات نشر کودک و نوجوان

نوش آفرین انصاری (دبیر شورای کتاب کودک)

خوشحالم که امسال بیش از سال های قبل به ادبیات این بخش توجه شده است، آنچنان که صبح امروز (یکشنبه- هجدهم تیرماه) در حسینیه ارشاد شاهد برگزاری مراسمی به همین مناسبت هستیم که در آن درباره ثبت ملی کتاب «میهمان های ناخوانده» نوشته «فریده فرجام» برای نخستین بار صحبت می شود؛ ثبت ملی کتابی در حوزه ادبیات عامیانه را می توان گام بسیار مهم و ارزشمندی دانست.

بعد از ظهر امروز هم در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از چهار پیشکسوتی که قبلا از آنان در این انجمن تجلیل شده تقدیر می شود. علاوه بر این انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک هم مراسم دیگری در گرامیداشت این روز برپا می کند که بسیاری از فعالان عرصه ادبیات کودک و نوجوان در آن حضور خواهند داشت.

از همین رو معتقدم امسال با رسیدن این روز شاهد برگزاری مراسم های متعددی از سوی تشکل های مرتبط با ادبیات کودک و نوجوان هستیم که در مقایسه با سال های قبل و بی توجهی هایی که به این روز ملی می شد قابل قدردانی است. حوزه کتاب های کودک و نوجوان در عرصه نشر با مشکلات متعددی از جمله گرانی کاغذ، پایین بودن شمارگان کتاب های این بخش از ادبیات و از سویی فعال نبودن کتابخانه های کودک و نوجوان روبه رو است که امیدوارم در مباحثی که امروز در این مراسم ها مطرح می شود زمینه ای برای حل این مسائل هم مهیا شود.

ادبیات کودک و نوجوان با مشکلات متعددی روبه رو است که امیدوارم برگزاری چنین مراسم هایی بهانه ای برای حل آنها در سال 96 شود تا در سال 97 بتوان کارنامه خوبی از اقدامات انجام شده را پیش روی مردم و کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان این بخش از ادبیات فارسی گذاشت.

هم اندیشی «تاثیر مفاخر پیشکسوت بر ادبیات کودک و نوجوان» با سخنرانی حسن بلخاری، نوش آفرین انصاری، هوشنگ مرادی کرمانی، شهرام اقبال زاده، حسین شیخ رضایی و سحر ترهنده، امروز ساعت 17:30 در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان ولیعصر، خیابان سرگرد بشیری، پل امیربهادر، شماره 71 برگزار می شود.