آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۲
جهان
۲۰

دوحه - واشنگتن یادداشت تفاهم ضد تروریسم امضا کردند

تیلرسون در جریان سفرش به قطر، یادداشت تفاهمی با این کشور پیرامون مقابله با تروریسم امضا کرد که اعتراض کشورهای عربی مخالف قطر را برانگیخت. این در حالی است که سفارت قطر در واشنگتن اسنادی را در حمایت ولیعهدان سعودی و امارات از القاعده و داعش در یمن فاش کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، روز گذشته «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه امریکا در جریان سفر منطقه ای خود به قطر، یادداشت تفاهمی را با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، همتای قطری خود پیرامون مبارزه با تروریسم و مقابله با حمایت مالی از گروه های تروریستی امضا کرد. تیلرسون در کنفرانس خبری مشترک با آل ثانی از کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر خواست به این یادداشت تفاهم بپیوندند.

تیلرسون دیروز نیز پس از ورود به جده به صراحت اعلام کرد قطر در مواضعش شفاف و منطقی بوده است. در واکنش به یادداشت تفاهم مذکور، کشورهای تحریم کننده در بیانیه ای با اشاره به اینکه فشارهای ما تفاهم واشنگتن با دوحه را ایجاد کرد، تاکید کردند همکاری امریکا و قطر در امضای یادداشت تفاهم در مقابله با تروریسم ناکافی است. وزارت خارجه مصر نیز با اشاره به قطر اعلام کرد که ائتلاف بین المللی ضد داعش نباید شامل کشورهایی باشد که از تروریسم حمایت می کنند. در همین حال ایرنا به نقل از شبکه المیادین گزارش داد سفارت دوحه در واشنگتن اسناد دیپلماتیکی را فاش کرده که در آن نشان می دهد «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد امارات از برخی سرکردگان تروریست های القاعده و داعش در یمن حمایت می کنند. در این اسناد جزئیاتی از فعالیت های دو سرکرده سازمان القاعده و همچنین کمک های مالی مستقیم از سوی خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت سعودی به علی ابکر برای خرید ملزومات و ارائه آن به اعضای داعش آورده شده است. این در حالی است که سفارت قطر در مسکو نیز یک روز پس از اخبار منتشر شده درباره مهلت سه روزه دوحه به کشورهای 3+1 برای خروج از شورای همکاری خلیج فارس، این اخبار را رد کرد.