آرشیو یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۷۲
صفحه آخر
۱۲

توصیه های پساداعش آیت الله سیستانی: شایسته سالاری و مقابله با فساد اولویت دولت عراق باشد

نماینده آیت الله «سیدعلی سیستانی» در کربلا توصیه های مرجعیت درباره روند سیاسی پس از داعش در عراق را ارائه کرد.

شیخ «عبدالمهدی الکربلایی» نماینده مرجع عالی شیعیان عراق، در خطبه های نمازجمعه کربلا اظهار داشت که در عرصه سیاسی عراق سهمیه بندی های قومی و سیاسی باید پایان یابد، با فساد مبارزه شود و اصل شایسته سالاری و پاک بودن، ملاک اعطای مناصب دولتی باشد. وی پس از ارائه طرح ملی برای مرحله پس از آزادسازی موصل، در ارتباط با پیروزی ملت عراق در این شهر گفت: «آزادی موصل از دست تروریست های داعش، دستاورد بزرگ و موفقیت مبارک برای همه ملت عراق است.»

الکربلایی از نیروهای مسلح عراق و بسیج مردمی و همچنین از شهدا و زخمی های این عملیات نیز، تقدیر کرد.

نماینده آیت الله سیستانی در ادامه، بر ضرورت درس گرفتن از شرایطی که موجب شد داعش وارد عراق شود، تاکید کرد و خواستار تلاش برای عبور از بحران ها و حل مشکلات جاری عراق شد.

وی به همه هشدار داد که خشونت و تحریک قومی در رقابت های سیاسی با هدف کسب امتیازات بیشتر، نتیجه ای جز خونریزی بیشتر، تخریب کشور و افزایش دخالت های منطقه ای و بین المللی نخواهد داشت و هیچ طرفی در این میان سود نخواهد برد، بلکه همگی خسران خواهند دید.

شیخ مهدی الکربلایی از دولت عراق خواست، براساس این اصل عمل کند که کلیه شهروندان عراقی از تمامی مذاهب و ادیان، در برخورداری از حقوق، با هم برابر هستند.

سایر رویدادها

* سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد، از یک میلیون آواره و فراری از شهر موصل، هنوز 825 هزار تن به این شهر بازنگشته اند.

* «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا می گوید هیچ مدرکی دال بر کشته شدن «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش در دست نداریم. پیش از این، داعش مرگ رهبر خود را اعلام کرده بود.

* کاخ سفید اعلام کرد، مذاکرات نمایندگان اربیل و بغداد با نظارت آمریکا، در مورد عقب انداختن زمان همه پرسی استقلال، آغاز شده است.