آرشیو سه‌شنبه ۳ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۹
سینما
۱۲

موفقیت کریستوفر نولان در جدول گیشه

کیکاووس زیاری

دانکرک، تازه ترین ساخته سینمایی کریستوفر نولان، با فروشی 5/50 میلیون دلاری صدرنشین جدول هفتگی گیشه سینماهای آمریکای شمالی شد. همکاری مشترک این فیلمساز مولف با کمپانی برادران وارنر، یک درام پرتنش جنگی درباره روزهای حساس جنگ جهانی دوم است.

فیلم، بازیگر مشهوری ندارد و ستارگان اصلی آن کارگردان، فیلمنامه و صحنه آرایی های باشکوه هستند. فروش بین المللی فیلم در 34 کشور دیگر دنیا هم 55 میلیون دلار بوده است. رقمی حدود صد میلیون دلار، صرف تولید دانکرک شده است. دومین فیلم جدول، کمدی سفر دخترانه است که برای قشر بانوان تولید شده است. این کمدی جاده ای با هزینه تولید پایین 19 میلیون دلاری خود، در سه روز اول نمایش بالای 30 میلیون دلار فروش کرد و لقب یک کار پرفروش را گرفت. رجینا هال، جیدا پینکت اسمیت و کوئین لطیفه بازیگران فیلم هستند.

اسپایدرمن: بازگشت به خانه با فروشی 22 میلیون دلاری، ردیف سوم جدول را از آن خود کرد. فروش کلی این اکشن کمیک استریپی شرکت فیلمسازی سونی، هم اکنون به 252 میلیون دلار رسیده است. اکشن ماجراجویانه و علمی تخیلی جنگ برای سیاره میمون ها، در ردیف چهارم جدول قرار گرفت و فروشی 20/5 میلیون دلاری برای کمپانی فوکس قرن بیستم به همراه آورد. فیلم بعد از ده روز نمایش عمومی، به فروش کلی 98 میلیون دلاری دست پیدا کرده است و حکم یک شکست سخت تجاری برای تهیه کنندگانش دارد.

پنجمین فیلم جدول گیشه، تازه ترین ساخته سینمایی لوک بسون فرانسوی با نام والرین و شهر هزاران سیاره است. این اکشن آینده نگرانه و علمی تخیلی محصول شرکت فیلمسازی اروپایی یوروکراپ است و توانست 17 میلیون دلار در سینماهای آمریکای شمالی فروش کند. هزینه تولید فیلم 150 میلیون دلار بوده است. اما سازندگانش نگران افتتاحیه پایین آن در آمریکا نیستند. چشم آنها به فروش کلی اروپایی آن است. فصل تابستان هالیوود که با نمایش عمومی فیلم های اکشن همراه است، در روزهای پایانی هفته شاهد اکران عمومی موطلایی اتمی خواهد بود. شارلیز ترون در این محصول شرکت مستقل فیلمسازی فوکوس فیچرز نقش اصلی را بازی کرده است.